Polttavan kuuma Tulum

Kirjoittanut Inka 18.8.2014

Satoja vuosia vanhat Maya-intiaanien jättämät rauniot, vitivalkoinen hiekka turkoosina välkehtivä merta ja kirkkaansinistä taivasta vasten sekä kuumana hellivä Karibian aurinko oli kombo, jota odotin häämatkalta ehkä kaikkein eniten. Haaveilevan unelmaisia Tulum-kuvia loputtomasti ihailtuani en millään malttanut odottaa, että pääsisin ihastelemaan unelmamaisemaa omin silmin.

Toisensa Meksiko-päivänä oli lopulta Tulumin aika, ja lähdettiin liikenteeseen heti aamiaisen jälkeen, vaikka edessä oli juuri ne päivän kuumimmat tunnit ja ajoa vain sata kilometriä. Se tarkoitti siis sitä, että satuttiin paikalle just pahimmoilleen hikoilemaan.

_DSF1282 _DSF1284 _DSF1292 tulum1 _DSF1298

Reilun tunnin ajomatkan jälkeen käännyttiinkin jo kohti Tulumin raunioita, ja heti risteyksessä meitä oli vastassa kaveri, joka halusi ehdottomasti tarjota meille parkkipaikan ja vinkkejä “vain tippejä vastaan”. Olin epäileväinen kuin kyyninen kameli, enkä olis millään halunnut jättää autoa kaverin ohjeistamalla paikalle, sillä olin valmistautunut reissuun lukemalla liudan kusetustarinoita temppelipaikoista. Karim kuitenkin oli toista mieltä, ja auto sai jäädä niille sijoilleen vierailun ajaksi parin jenkkidollarin tippiä vastaan.

Edessä oli vielä noin kilometrin mittainen kävelymatka raunioille, ja siinä ne huijausyrityksen vasta alkoivat. Vastaan tuli koju, josta huutelevat nainen ojensi meille ilmaisen alueen kartan ja vinkkaisi, että raunioiden vieressä oleva ranta oli suljettu ja uimassa pitäisi käydä muualla, jossakin hänen osoittamassaan paikassa. Paikkaan pääsi tietysti ainoastaan ostamalla hänen kauppaamansa retken. Otettiin kartta kiitollisena mukaan ja jatkettiin matkaa kohti raunioita.

Kilometrin mittaisen matkan olis pääsy kulkemaan myös shuttlella, jonka hinta jäi epäselväksi, sillä kuumuudesta huolimatta kilometrin mittainen matka oli käveltävissä. Satuttiin lipunmyyntiin harmillisesti samaan aikaan yhden shuttle-lastillisen kanssa, mutta ei jouduttu onneksi jonottamaan kauaa. Pesot tiskiin ja liput kouraan, ja oltiin taas lähempänä Maya-raunioita. Lippu maksoi muutaman euron verran, joten kallista ei ainakaan ollut.

_DSF1305 _DSF1324 _DSF1307 _DSF1334 tulum3

Aluksi alkoi vähän ahistaa, sillä kuljettiin tosiaan valtavan turrejoukon perässä. Onnistuttiin kuitenkin suhauttamaan niistä ohi, ja viimeistään siinä vaiheessa kun päästiin kunnolla aukealle temppelialueelle pystyi taas hengittää – tai olis pystyny, ellei henki olis salpautunu edessä aukeavan maiseman upeudesta!

Tulumin Maya-rauniot oli todella vaikuttavat, ja hetkeksi ehdittiin jopa unohtaa selkää pitkin valuva hiki ja vieressä ähisevät muut turistit. Alue oli lopulta melko pieni mutta tuolle säälle sopivan kokoinen, sillä ei siellä tosissaan olis kovin paljon kauempaa kyenny olemaan. Kierreltiin ihastelemassa raunioita ehkä noin tunnin verran, minkä jälkeen oli mentävä viidakon suojiin.

Rannasta sen verran että sehän löytyi, ja auki näytti olevan. Se vaan oli ihan tupaten täynnä, joten sinne ei todellakaan tullut mielen viereenkään mennä polskimaan.

_DSF1338 _DSF1352 _DSF1357 _DSF1360 _DSF1366 tulum2 _DSF1374 _DSF1376 tulum4 _DSF1378 _DSF1386

Alueen ulkopuolelle päästyämme ihmeteltiin ihan jäätävän pitkää jonoa, joka ei kuitenkaan ollut lipunmyyntiin. Lopulta selvisi kymmenien ihmisten jonottavan shuttle-pysäkille, kyytiä vaan ei näkyny eikä kuulunu. Päätettiin luottaa taas jalkojemme voimaan ja käpsytellä lyhyt matka takaisin autolle, jos se siellä enää oli.

Paluumatkalla sama nainen joka oli lyönyt meille kartan kouraan huuteli nyt häikäilemättömänä ohikulkeville tiedoksi, että kyseinen pulju oli virallinen lipunmyynti vaikka se ei kyllä ollut niillä hinnoilla sitä nähnytkään.

Ehdin siinä matkan aikana kuvitella jos millaiset autopommit meitä odottamaan, mutta lopulta auto odotti tasan siinä minne se oli jätetty ja aivan samassa kunnossa. Eli lopulta säästettiin, sillä parin dollarin tippi oli pienempi summa kuin se, mitä Tulumin raunioiden virallisesta parkkipaikasta olis pitäny maksaa. Eli selvittiin Tulumin reissusta alle kympillä, ei siis kovin huono.

Eng: These photos are taken at Tulum ruins in Mexico.

Lisää tästä aiheesta

20 Kommenttia

Laura R. 18.8.2014 at 23.48

Kaunista, todellakin! Ihana valkoisen näköistä hiekkaa, kyllä tuonne kelpais taas varpaat upottaa.. Vitsit mä repesin tolle kyyniselle kamelille, ahah :D

Inka 20.8.2014 at 17.42

No todellakin kelepas upottaa varpaat, ihan superihana! Ja joo mistä huomaa että postaus on kirjoitettu polttariviikonlopun jälkeen paluumatkalla… :D

Mirkka 19.8.2014 at 8.52

Voi ihana Tulum! Kävittekö muualla kiertelemässä vai “vaan” raunioilla? :) Uuuh ja entäs cenotet? Näitä postauksia, ja mun kysymyksiin vastauksia, on varmasti vielä tulossa, mutta minen malttais oottaa! :D

Inka 20.8.2014 at 17.43

Haha Mirkka, miten mää arvasin että sua kiinnostaa? :D Me käytiin vaan tuolla ja sitte ihan vähän käppäilemässä. Lopulta tultiin siihen tulokseen että meillä oli liian vähän aikaa että oltais voitu käyä myös cenoteilla, joten käytiin vaan tsekkaamassa tuo ja sitten se tsitsen itsa. Siihen päälle vähän löhöilyä rannalla niin kyllä kelepas ja jäi nähtävää seuraavaanki kertaan! :)

Nella Kaukokaipuu 19.8.2014 at 10.43

Aivan upeita kuvia! Sisko on lähdössä Meksikoon jouluna ja mun tekis mieli punkea itseni sen matkalaukkuun.. Tykkään etenkin tuosta turkoosista sävystä. :)

Inka 20.8.2014 at 17.43

No sinne matkalaukkuun vaan, noiden maisemien takia jo kannattaa! :)

Lotta Watia | Unagidon 19.8.2014 at 15.01

Upeita maisemia! Kyllä saapuva syksy saa taas ihailemaan näitä lämpöisiä kuvia ihan uudella tavalla kuuman kesän jälkeen.

Inka 20.8.2014 at 17.44

No sanos muuta, tuntuu että noista maisemista olis ikuisuus, vaikka niistä ei oo ko vähän päälle pari viikkoa…

Mipa 19.8.2014 at 15.37

Mulla on jaanyt tuolta reissulta paallimmaisena mieleen mun jalkinevarustus: tennissukat ja urheilusandaalit kun olin just sina edellisena eli ekana paivana polttanut jalkaterani kahdeksi punaiseksi paisuneeksi palikaksi… :D

Inka 20.8.2014 at 17.44

:D :D Muistanki ko kerroit että pikkasen kärähit siellä. Me onnistuttiin olemaan palamatta molemmat, se on kyllä jo jonkinlainen enkka!

Elina / Narulelu maailmalla 19.8.2014 at 22.05

Ihana VALO! Mää ihan häikäistyin. Ei tässä ole tarvinnut kuin pari synkempää syyspäivää, niin on alkanut kaipaamaan tuota kirkkautta ja tässä sitä tuli :D Mahtavan näköinen paikka.

Inka 20.8.2014 at 17.45

No hyvä jos vähän piristi, jännä miten tuo ilima vaikuttaa! Ja Tulum oli kyllä niin siisti, voisin mennä takas millon vaan (erityisesti jos nää säät ottaa huomioon).

Sanna I Siveltimellä 19.8.2014 at 22.44

Mikä turkoosi meri! Iiiik, miten houkutteleva! Ihanan näköistä teillä siellä ollut. Oliko muutoin turvallinen fiilis vai pitiko joka paikassa miettiä…no niinkuin se kyyninen kameli? :)))

Inka 20.8.2014 at 17.45

Tuolla oli superturvallinen olo kokoajan, mutta tuohan on siis turistialuetta, joten en tiiä millaista siellä “oikeassa” Meksikossa olis. Pittää käyä joku päivä vielä selevittämässä se!

Rimma 20.8.2014 at 10.21

Kyyninen kameli :D :D Sound like myself! Aivan mielettömän näköistä. Mulleki tuli ihan hiki, kun kuvien läpi oikein polttaa sellainen paahtava aurinko. (tai sitten ne on nää hormoonit)

Inka 20.8.2014 at 17.46

Haha, olisin ehkä voinu keksiä tuohon jonku paremman vertauksen mutta ei tullu just sillä hetkellä mieleen, mietin ainaki 20 sekuntia… Sovitaan että ne oli nuo maisemat!!

Palmuaseman Sanna 20.8.2014 at 21.32

Voi onnea miten ihanan näköistä! Lisään Meksikon käyntilistalle just nyt.

Inka 20.8.2014 at 21.47

Hyvä, sää nimittäin tykkäisit ihan varmana!! :)