Juhannus pohjoisessa

Kirjoittanut Inka 25.6.2015

Leikiteltiin ennen juhannusta ajatuksella, että mitä jos ei ostettaisikaan matkoja Ouluun vaan jäätäisiinkin viettämään keskikesän juhlaa Helsinkiin. Noin puolen sekunnin ankaran ja tutkiskelevan pohdinnan jälkeen todettiin kuitenkin että tämä on mainio mahdollisuus piipahtaa pitkästä aikaa pohjoisen kotikonnuilla, joten etelän kaupunkijuhannus sai siis vielä odotella.

Toisin kuin varmaan 70 prosenttia juhannuksen viettoon matkustavista, me lähdettiin reissuun vasta perjantaina. Se oli aika nappi valinta, sillä vältettiin torstain ruuhkapiikit ja saatiin valmistella lähtöä kaikessa rauhassa. Helsinki-Vantaa oli perjantaiaamuna suhteellisen tyhjillään, ja kun istuskeltiin Norwegianin täydessä lentokoneessa ja ikkunasta näkyi vaan harmaa vesikeli, en voinut odottaa koneen laskeutumista Ouluun. Siellä meitä odottikin mahtava auringonpaiste, joten kotiin kelpasi tulla.

Olin käyny Oulussa viimeksi pääsiäisenä, joten olihan se jo aikakin! kuten joulu ja pääsiäinen, myös juhannus oli aika tarkasti aikataulutettu, sillä aikaa oli rajallisesti ja paikkoja joissa piti käydä loputtomasti. Perjantaina suunnattiin ensimmäisenä Karimin isoisän luo, jossa aloiteltiin myös edellisjuhannus. Siellä luvassa oli savusauna ja kesän ekat grillailut, eikä maalaisjuhannusmiljöö siitä juuri olis voinu enää parantua. Kuulumisten lisäksi päästiin myös kuulemaan tarinoita Libanonista, mistä puoli perhettä oli palannut juuri paria päivää aikaisemmin.

Juhannus Juhannus-2 Juhannus-5

Supervaloisan yöttömän yön jälkeen suunnitelmiin tuli ensimmäinen muutos, kun ei mentykään meidän mökille. Oltiin kuitenkin päätetty että käydään tsuumailemassa Iso-Syötteen tunturimaisemia, ja niin tehtiin vaikka se tarkoittikin aika pitkää lenkkiä. Matkalla Syötteele pysähdyttiin kuitenkin vielä Kiimingin Koitelissa, sillä käytössä olleesta autosta piti ottaa kaikki irti.

Koitelin kosket on kyllä yks hienoimpia Oulun seudun paikkoja, ja en voi muuta kuin ihmetellä miten onnistuin missaamaan ne niin pitkään. Kävin siellä ekan kerran nimittäin vasta vuonna 2006, eikä sen jälkeenkään siellä oo ihan hirveän monesti tullut käytyä. Viimeksi kuitenkin viime kesänä, kun kaverit olivat sen verran ystävällisiä, että polttaritohinoissa työnsivät munt koskeen.

Nyt vierailu sujui hivenen kuivemmissa tunnelmissa, ja aika moni muukin oli juhannuspäivänä piipahtamassa Koitelissa. Aurinko pistoi melko kirkkaalta taivaalta, ja melkein kaikki alueen nuotiopaikat oli täynnä. Riippusillallakin oli vaikka miten paljon väkeä.

Juhannus-14 Juhannus-6 Juhannus-13 Juhannus-10 Juhannus-12 Juhannus-7 Juhannus-9

Kierrettiin hetken aikaa Kosken ympäristössä, kunnes oli taas aika jatkaa matkaa. Porhallettiin Kuusamontietä suoraan Syötteelle asti, ja matkan varrella nähtiin aika monta poroa. Onnistuttiin välttämään tokat, mutta jouduttiin myös todistamaan porokolaria, kun yksi kaveri oli joutunut pakettiauton töytäisemäksi.

Meilläkin meinas olla aika tukalat paikat matkalla, tosin eri syystä. Siinä kun ajettiin ylämäkeen kohti tunturia, bensavalo meni uhkaavasti punaisen puolelle ja hupeni aikamoista vauhtia. Perillä piti paniikkigooglettaa lähin huoltoasema, sillä epäiltiin että polttoaine ei varmaan olis riittäny Pudasjärvelle saakka. Kartan mukaan Syötteellä oli onneksi oma bensa-asema reilun viiden kilsan päässä, joten päätettiin käydä lähtiissä siellä tankilla. Päästäis ainakin kotiin saakka.

Juhannus-15 Juhannus-16 Juhannus-17 Juhannus-18

Syötteen vierailua ei varsinaisesti voi miksikään urheilusuoritukseksi sanoa, sillä jätettiin auto parkkiin huipulle hotellin eteen ja käveltiin muutama sata metriä rinteelle syömään eväitä. En ollut käynyt Syötteellä aikaisemmin muina vuodenaikoina kuin talvella, joten rinteeltä avautuvat maisemat saivat ihmeen kaupalla myös munt hiljaiseksi.

Eväsretki tunturissa tarjosi ehkä koko juhannuksen parhaat ruokailumaisemat.

Juhannus-23 Juhannus-24 Juhannus-25 Juhannus-27 Juhannus-28

Paluumatka vedettiin vapaalla vaihteella ja maaston tasauduttua bensatankissa olikin yhtäkkiä taas vaikka kuinka paljon jäljellä, joten tehtiin viime metreillä u-käännös ja palattiin takaisin Pudasjärven suuntaan. Muistan meillä käyneen vastaavan tilanteen edellisellä jenkkireissulla myös Coloradossa, kun ajettiin kohti Mesa Verdeä, ja ylämäessä auton bensatankki huusi tyhjyyttään ja me mietittiin että mitähän tästäkin tulee, kun huoltoasemia ei ollut lähimainkaan. Alastulomatkan jälkeen kävi tuolloinkin sama juttu ja tankin lukemat tasaantui, joten tälläkin kertaa hötkyiltiin ihan turhaan.

Syötteeltä ajettiin sitten koti Yli-Iitä, missä vietettiin pari päivää mun perheen luona. Käytiin moikkaamassa naapurin lehmiä ja oltiin sääskien syötteinä, kuten noilla nurkilla on tapana tähän aikaan vuodesta olla.

Juhannus-30 Juhannus-29

Viimeiseksi yöksi palattiin vielä Ouluun, ja meidän kiertue sai päätöksensä. Vaikka reissu oli pikainen, ehdittiin siitä huolimatta käydä vielä reeneissäki, mikä oli kieltämättä yksi juhannuksen monista kohokohdista. Se vierailu muistutti, että taas ollaan siinä mahtavassa tilanteessa, että meillä on monta kotiseuraa, sillä vastaanotto oli kieltämättä yhtä mahtava, kuin kotiin olisi tullut.

Vierailu pohjoisessa oli siis yhtä mahtava kuin aina, ja seuraavaa kertaa ei onneksi tartte odottaa ihan niin pitkään kuin nyt, sillä piipahdetaan kotikonnuilla kesälomalla elokuussa. Sitä varten meillä odottaa piletit Onnibusin kahdeksan tunnin bussimatkalle, joten saa nähä.

Eng: This is how my midsummer looked like.

22 Kommenttia

Elina | Vaihda vapaalle 25.6.2015 at 8.37

Oi ihanaa pohjoisen kesätaikaa :) Etenkin nuo ekat kuvat ovat ihan mielettömät, kun savu ja höyry näkyy auringonloisteessa. Kovasti tekisi mieli joskus juhannuksena pohjoiseen yötöntä yötä ihastelemaan, mutta lapsuudesta on jäänyt muistot sellaisistä itikkaparvista, että ne on pitäneet mut poissa sieltä. Joskus vielä.

Inka 25.6.2015 at 18.13

Kiitos Elina! Tuo savusauna oli kyllä maagisen näköinen, ja meillä kävi ihan mahtava munkki kun sattu vielä noin aurinkoinen kelikin. Jostain syystä tuolloin ei ollu ihan hirveästi sääskiä, mutta auta armias ko liikuttiin mun kotikonnuille, niin ulkona ei voinu edes ajatella käyvänsä ilman hyttysmyrkkyä. Home sweet home! :D

Maarit 25.6.2015 at 9.17

Ihan tosi hienot kuvat Inka! Ihana tää kesä. :) Meillä meni juhannus aikalailla samaan tapaan kotiseudulla. Joulu, pääsiäinen ja juhannus tulee melkein aina vietettyä siellä. Syksyt on vaan pitkiä, kun ei ole oikein sopivia vapaapyhiä.

Inka 25.6.2015 at 18.14

Kiitos Maarit! Sama juttu, syksyisin ei tuu kyllä käytyä pohjoisessa. Tai siis viime syksynä ei ainakaan tullu, mutta veikkaan että tänä vuonna on sama setti..

lena / london and beyond 25.6.2015 at 11.13

Oot kyllä ihan huippu kuvaaja Inka!! :) Tosi kauniita kuvia.
Keskikesän juhannus kaupungissa houkutteli meitä sen verran että jäätiin Kuopioon. Vaikka tuskin Kuopion ja Helsingin cityjuhannuksia voi keskenään verrata, aika pöpelikköä täällä Kuopiossa on missä mun vanhemmat asuu. :D Ihana tuo Syötteen reissu, voi kun tässäkin lähellä olisi tuollainen tunturi. Olisi ihana käydä päivän reissuilla. :)

Inka 25.6.2015 at 18.15

Voi kiitti Leena! Hehe, Kuopion kaupunkijuhannus on varmana kiva, ainakin sun blogin perusteella vaikutti siltä. :) Ja tuo Syöte on kyllä ollu niin helmiä sioille, meillä on mökki tuossa ihan vieressä ja nyt käytiin ekaa kertaa kesällä.. Ens kerralla taas!

Mirka/Reason for a Season 25.6.2015 at 11.38

No oijoi, hienoja kuvia ja maisemia! Minä olen nyt sitä mieltä, että haluun kanssa Oulun tienoille matkailemaan. Täytyy varmaan ostaa ne Onnibussiliput. Nytkin oli rattoisa bussimatka Juhannuksena Poriin -vaan yks matkustaja jouduttiin heittään bussista ulos kesken matkan. Linja-autossa on tunnelmaa :D.

Inka 25.6.2015 at 18.15

Kiitti Mirka! Ja todellakin Ouluun!! Haha, Onnibussissa on todellakin tunnelmaa, varsinkin juhannuksena!

Kaukokaipuun Nella 25.6.2015 at 11.53

Aivan mielettömän hienot kuvat! Ihana reissu <3

Kiitti beibe! <3

Salla 25.6.2015 at 12.22

Totean saman ku muutki, eli aivan LOISTAVAT kuvat! Niin kirkkaat värit! Sullahan on taidot parantunu :)

Inka 25.6.2015 at 18.16

Voi kiitti Salla! :) Ihanaa kuulla tämmöistä palautetta!!

eve 25.6.2015 at 14.17

Wau mitä kuvia ja maisemia!! :O

Inka 25.6.2015 at 18.16

Kiitsa Eve! Tuosta ei olis kyllä enää lounasmaisemat voinu paljo parantua. :)

Monna / Meidän matkassa 25.6.2015 at 20.49

Komppaan kyllä edellisiä, aivan ihania kuvia ja todellakin teitte oikeen valinnan kun lähditte Pohjoseen luontoon :)

Inka 25.6.2015 at 21.05

Voi kiitos Monna! Ja oon kyllä samoilla linjoilla että todellakin kannatti lähtä pohjoiseen. :)

Satu 26.6.2015 at 10.14

Oi että!! Ihania juhannustunnelmia! Tahdon tänä kesänä pohjoiseen! Huipuilta on näkymät niiiin upeat:)

Inka 26.6.2015 at 22.26

Suosittelen Satu, kyllähän nyt pohjoisessa pitää ainakin kerran kesässä käydä, ja tietysti nyt valoisien öiden aikaan. :)

Ulla 26.6.2015 at 13.44

Pakko liittyä muiden ihailijoiden joukkoon, Inka sun kuvat on aivan timanttia!!! Näytti todella juhannukselta etenkin tuo ekakuvasetti =)

Inka 26.6.2015 at 22.27

Voi kiitti Ulla! Ja ihana kommentti tuo että näyttiki juhannukselta! :D <3

Rimma-matkablogi 6.7.2015 at 10.41

Voitko kuvitella etten ole koskaan käynyt Koitelinkoskilla :D Pakko päästä! Heti ens kerralla. Teillä oli just täydellinen juhannus ^_^ Syöte ah!

Inka 7.7.2015 at 8.16

Vhaat! No seukki kerralla heti, määki kävin tosiaan ekan kerran vasta 18-vuotiaana, joten et oo ainoa myöhäisherännäinen. :) Mut kannattaa ehdottomasti ottaa agendalle, yks Oulun seudun upeimpia paikkoja!