Rento mökkimajoitus Iso-Syötteellä

Kirjoittanut Inka 18.2.2016

Yhteistyössä Hotelli Iso Syöte

Monet teistä ovat taatusti kuulleet Koillismaalla sijaitsevasta Hotelli Iso Syötteestä ja sen legendaarisesta, maailman romanttisimpien sviittien joukkoon rankatusta Kotkanpesä-sviitistä. Juuri siitä, missä on kaksi kerrosta, valtavat maisemaikkunat suoraan tuntureille sekä suoraan sängyn yläpuolella kattoikkuna, josta voi tiirailla selkeänä yönä yläpuolella avautuvaa tähtitaivasta. Kyseessä on sama sviitti, missä esimerkiksi Rimma majoittui perheensä kanssa viime vuonna ja kirjoitti majoitushaaveita herättävän postauksen.

Se postaus ja erityisesti siinä näkyvät lumimaisemat oli meillä mielessä, kun suunniteltiin helmikuun lomaviikon ohjelmaa. Karim oli majoittunut samassa hotellissa paria viikkoa aiemmin työmatkallaan, ja tiesi jo omasta kokemuksesta, että majapaikka on varsin mainio. Heti lomaviikon alkajaisiksi otettiinkin suunta kohti Syötettä, ja liukkaiden teiden ja todella heikon näkyvyyden asettamien haasteiden jälkeen kurvattiin auto hotellin pihaan. Se ei kuitenkaan jäänyt siihen sisäänkirjautumista kauemmaksi, sillä me majoituttiin hotellin sijaan mökissä, mihin ei tosin ollut respasta kovin montaa sataa metriä.

Iso-Syöte-53 Iso-Syöte-2Iso-Syöte-3 Iso-Syöte-4 Iso-Syöte-55 Iso-Syöte-54

Vuokramökissä majoittuminen on mulle todella tuttua, sillä lapsuudessa vuokrattiin harva se viikonloppu ja juhlapyhä perheen kanssa mökki, jonne suunnattiin ottamaan iisisti. Joskus mukana oli kavereita tai sukulaisia, joskus taas mentiin mökkeilemään ihan omalla porukalla. Me vierailtiin mökeillä usein, ja koska meillä ei silloin vielä ollut omaa mökkiä, oli majapaikka pääsääntöisesti vuokramökki. Karimille sen sijaan vuokramökissä majoittuminen oli aivan uus juttu, eikä mikään ihme, jos miehen perheellä on aina ollut kaks mökkiä. Olikin hauska seurata, miten innoissaan se oli mökin mukavuuksista. Selkeästi ajatusmaailma perinteisestä sähköttömästä mökistä sai vähän haastetta, ja sehän on aina tervetullutta.

Meidän mökki oli Tunturimaja, joka on kompakti paritalon (vai pitäisikö sanoa parimökin) puolikas. Se sopi mainiosti kahdelle, vaikka nukkumapaikkoja olisikin tainnut olla neljälle. Saatiinpahan ainakin olla leveästi. Oltiin mökissä noin neljän aikoihin, ja mulla oli heti kiire saunaan. Vaikka mökissä olis toki ollut omakin sauna, halusin ehdottomasti päästä kokeilemaan hotellin yhteydessä olevaa Arctic Spa -kylpyläosastoa. Se yllätti mut itsenikin, sillä tavallisesti en edes harkitse piipahtavani hotellien uima-allas- tai kylpyläosastoilla. Tällä kertaa olin kuitenkin sen verran jäässä, että kunnon sauna kuulosti mahtavalta ajatukselta.

Iso-Syöte-57 Iso-Syöte-6 Iso-Syöte-7 Iso-Syöte-10 Iso-Syöte-8 Iso-Syöte-9 Iso-Syöte-58 Iso-Syöte-59Iso-Syöte-15 Iso-Syöte-13 Iso-Syöte-14 Iso-Syöte-16

Mökiltä hotellille oli tosi lyhyt kävelymatka, ja kylpyosastolle pääsi vaivatta. Saunan ja uima-altaan lisäksi osastolla oli lämmittämättömällä lasiterassilla sijainneet kaks poreammetta sekä iglusauna, joka kuulosti melko mielenkiintoiselta. Sitä ei kuitenkaan valitettavasti päästy testaamaan sillä ovet iglun luo eivät jostain syystä olleet meidän vierailun aikana auki, mutta porealtaassa olosta ja saunomisesta nautittiin senkin edestä. Oli  myös hauska huomata miten kansainvälistä hotellin asiakaskunta oli, sillä välillä tuntui että me oltiin Karimin kanssa koko hotellin ainoat suomalaisvieraat! Huvittavia hetkiä koettiin myös saunassa, missä pääsin näkemään aika monia hämmentyneitä katseita, kun uikkareissa saunaan tepastelleet naiset huomasivat mun olevan siellä suomalaisittain ilman rihman kiertämää. Siis alasti, saunassa! Voitteko kuvitella?

Vasta porealtaassa lillumisen ja saunomisen jälkeen tuli ensimmäistä kertaa moneen viikkoon aidosti rentoutunut olo. Kyllähän te tiedätte sen fiiliksen, mikä tulee saunan jälkeen. Siinä kun lompsittiin takaisin mökille tuntui, että olisin voinu nukahtaa siltä seisomalta.

Unet sai kuitenkin odottaa, sillä nälkä oli aivan jäätävä, ja meillä oli suunnitelmissa valmistaa helppoa sapuskaa mökin keittiössä. Olikin ihana kun pystyi kokkailemaan ite kaikessa rauhassa! Ruokalistalle valittiin jotain helppoa, hyvää ja mökille sopivaa, eli tietysti salaattitortilloja. Illalla telsusta tuli vielä Indiana Jones, joten lapsuuden mökkiviikonloppujen fiilis oli viimeistään siinä vaiheessa taattu, vaikka en koskaan lapsena leffasarjaan tutustunutkaan. Ei varmaan tarvi mainita, että jahka elokuva päättyi, unta piti odotella maksimissaan ehkä kaks sekuntia?

Iso-Syöte-17 Iso-Syöte-18 Iso-Syöte-19 Iso-Syöte-21

Makeiden yöunien jälkeen päästiin aloittamaan seuraavan aamun laskupäivä mukavasti, sillä mökkimajoitukseen kuului hotelliaamiainen. Päästiinkin mukavasti tankkaamaan ennen lihaksia haastavaa laskupäivää, ja en kyllä tiedä kovin montaa maisemaa, joiden äärellä olisin tuolla hetkellä mieluummin aamupalaani syönyt.

Iso-Syöte-23 Iso-Syöte-22

Aamiaisella tuli muuten jälleen sama fiilis, mikä edellisenä päivänä saunassa: ei paljon muita suomalaisia näkynyt. Se tuntui superoudolta, sillä me oltiin kuitenkin Pudasjärvellä, mulle hyvin tutussa pitäjässä, joka ei kyllä koskaan ole mitenkään kansainvälisenä näyttäytynyt. Pääsinpähän taas tuulettamaan ennakkoluulojani oikein urakalla, mutta kieltämättä en olis ihan ensimmäisenä ajatellut, että se olisi edessä noin lyhyen välimatkan päässä alkuperäisiltä kotinurkilta.

Meidän oma mökki sijaitsee ehkä puolen tunnin ajomatkan päässä Iso-Syötteeltä, mutta oli kyllä huomattavasti mukavampaa köllähtää valmiiksi lämpimän mökin lakanoiden väliin sen sijaan, että olis ensin käyttänyt päivän talviteloille olevan mökin lämmittämiseen. Erityisesti näin talvisaikaan tämä oli kyllä reilusti parempi vaihtoehto.

Eng: I spent a week of my summer holidays during February, and got a chance to experience this lovely winter wonderland in Iso-Syöte, Finland. During my visit I stayed at a lovely cabin in Hotel Iso Syöte.

Lisää tästä aiheesta

10 Kommenttia

Rimma | RIMMA + LAURA -matkablogi 18.2.2016 at 21.07

Oi ihania tuttuja maisemia! Hitsi jäi meillä tuo allasosasto testaamatta, mut ens kerralla sitte! :)

Inka 21.2.2016 at 8.50

Suosittelen, oli satanolla vierailun väärti. :)

Salla 19.2.2016 at 7.44

Ääh, tuli niin hirvee hinku päästä mökille! Kuulosti täydelliseltä <3

Inka 21.2.2016 at 8.50

Lyhytkin mökkiloma on kyllä ihan parasta!

Maarit Johanna 19.2.2016 at 16.28

Vitsi miten kivan näköinen mökki! Mulla on houkutellut tuo Iso-Syöte jo kauan, mutta se on vähän väärässä suunnassa kaikkia muita reissuja ajatellen. Ehkäpä vielä. Mökkimajoitusta ollaan aika harvoin harkittu, mutta mikäpä jottei joskus! Omia kun on suvulla täällä Lapissa sen verran, ettei ole tarttenut koskaan vuokrata. Mutta tuohan vaikuttaa ihan kodikkaalta vaihtoehdolta hotellille. Varsinkin kun kuuluu kylpylät ja aamupalat <3

Inka 21.2.2016 at 8.52

Nojoo, se taitaa tosiaan olla sulle vähän väärässä suunnassa.. Ehkä seuraavalla Oulun road tripillä? Vuokramökkeily on kyllä loistavaa silloin kun kaipaa vaihtelua hotellille. Jotenkin mökkilomilla on ihan eri tyyliin rennompi fiilis kuin hotellilomissa.

Sanna 20.2.2016 at 8.20

Kävimme miehen firman pikkujoulut viettämässä tuolla ja kerta kaikkiaan, mitkä maisemat aamiaispöydässä!! Ihan on pitäny ihmetellä miten ei oo koskaan tullut tuolla käytyä vaikka meiltäkin sinne ajaa vaan jotain reilun tunnin. Tietysti Ruka on aina ollut se lähempi vaihtoehto.. Mut sillon kun oltiin, niin pyydettiin respasta oisko mitenkään mahdollista päästä käymään Kotkanpesässä ja kun asukkaat juuri meitä ennen oli just tuonu avaimen pois niin sehän sopi! Päästiin ystäväpariskunnan kanssa sitä ihan omassa rauhassa tutkimaan ja oi kyllä kelpais viikonloppu siellä :D!

Inka 21.2.2016 at 8.53

Uijui miten hauskaa, että pääsitte piipahtamaan Kotkanpesässä! Veikkaan että siitä heräs aikamoiset majoitushimot. :D Ja Syöte on kyllä loistovaihtoehto myös RUukalle!

Maarit 20.2.2016 at 10.07

Ihan hullun ihanan näköisiä kuuraisia mökkejä! Minä oon käynyt Lapissa vaan kerran 15-vuotiaana, ja sekin kesäaikaan. Haluaisin kyllä kovasti joku talvi lähteä sinne, ja unelmoin tietysti revontulien näkemisestä! Tosi kodikkaan ja mukavan näköistä noissa mökeissä, on ollut varmasti ihana talviloma! :)

Inka 21.2.2016 at 8.54

Mullakin on jääny Lapin reissut tosi vähälle, mutta onneksi samantyylisiä maisemia löytyy tosiaan myös lähempää. :) Pitäis skarpata tämän asian kanssa! Ehkä nyt, kun välimatka on huomattavasti pidempi, niin saa paremmin aikaiseksi. :D