Täydellinen aloitus Lapin-reissulle

Kirjoittanut Inka 24.5.2016

Vietin viime viikonlopun ihan rehellisesti Lapissa, kun ohjelmistossa oli treeniviikonloppu Rovaniemellä. Treeniviikonlopuista on toivottavasti muodostunut meidän kaveriporukalle jo perinne, joka alkoi viime vuonna Helsingissä. Tällä kertaa haettiin treeni-inspiraatiota niin kaukaa kuin oli mahdollista, ja varattiin treenisali Rovaniemeltä. Ohjelmistossa oli tuttuun tyyliin lajitreeniä, mutta päästiin puuhastelemaan myös muuta, kun käytiin tekemässä pieni vaellus lappilaisella vaaralla.

Mää saavuin kaupunkiin jo perjantaina iltapäivällä hyvissä ajoin, ja meidän vanha treenikaveri, jenkkireissuporukassakin ollut Pasi oli tyttöystävineen mua vastassa lentokentällä. Muut kaverit tuli kaupunkiin vasta illalla, ja meillä olikin siinä hyvin aikaa käydä tekemässä pieni vaellus lappilaisissa maisemissa. Käytiin nappaamassa kaupasta mukaan makkarat, ja suunnattiin kohti lyhyen ajomatkan päässä keskustasta sijaitsevaa Santavaaraa. Paikallisoppaat oli bonganneet sieltä Kuninkaanlaavu-taukopaikan, joka oli meidän määränpää.

kuninkaanlaavu-2 kuninkaanlaavu-4 kuninkaanlaavu-5 kuninkaanlaavu-6 kuninkaanlaavu kuninkaanlaavu-7

Oli kieltämättä aivan fantastista päästä kunnolla korpeen, vaikka ei mitenkään erityisen kaukana Rollon keskustasta oltukaan. Sitä ei kuitenkaan huomannu, sillä kaikkialla oli niin hiljaista ja tunnelmallista kuin aivan metän keskellä voi olla. Tehtiin suht lyhyt ja kevyt lenkki, sillä reissulle tuli mittaa seitsemisen kilometriä ja maasto oli melko helppokulkuista. Sen matkan aikana ehdittiin kuitenkin kastella kengät suon vieressä, kiipeillä kallioilla ja samoilla lehtiä pukkaavien koivujen joukossa.

Parasta vierailussa oli kuitenkin lopullinen päämäärä eli laavu, tietenkin. Kukaan meistä ei ollut käyny paikalla aikaisemmin, ja kieltämättä puitteet yllätti meistä jokaisen. Rovaniemen aurinko helli koko komeudellaan, ja porotti kirkkaalta taivaalta niin, että laavulla notskin äärellä pärjäsi parhaimmillaan hihattomalla. Suoraan vaaran laelle jokimaisemia päin rakennettu laavu oli täydellinen vierailupaikka, ja valmiina odottavat puut, vähän matkan päässä sijaitseva kodanomainen laavu ja jopa vessa piti huolen, että siellä vois viettää pidemmänkin tovin. Ja niin me kyllä tehtiinkin, sillä ajantaju hävis aivan kokonaan siinä vaiheessa, kun Pasi ryhtyi virittelemään nuotiota. Viimeistään makkarapakettia avatessa Helsingin pölyt oli karistettu kannoilta viimeistä murua myöten.

kuninkaanlaavu-4 kuninkaanlaavu-9 kuninkaanlaavu-12 kuninkaanlaavu-10 kuninkaanlaavu-13 kuninkaanlaavu-19 kuninkaanlaavu-17 kuninkaanlaavu-14 kuninkaanlaavu-16 kuninkaanlaavu-18 kuninkaanlaavu-20 kuninkaanlaavu-15 kuninkaanlaavu-21

Paisteltiin siinä kaikessa rauhassa makkaraa ja nautittiin lämmöstä ja maisemista. Savun hajua vaatteissa, seitsemän aikaan vielä korkealta porottava aurinko ja tietysti loistava seura takasi, että kevään tai jopa kesän ensimmäinen notskireissu oli aivan mahtava. Se oli myös loistava tapa aloittaa Lapin-vierailu, ja toi mainiota kontrastia Espanjan maisemille, joissa seikkailin vain yhtä lentopäivää aikaisemmin.

Suosittelenkin siis painamaan mieleen Santavaaran ja Kuninkaanlaavun, jos nämä maisemat kiinnostelee aivan yhtään. Vierailu laavulla ei vaadi mitään pitkää vaellusta, sillä auton saa noin 300 metrin matkan päähän, joten sijainti on aika ihanteellinen vaikka vaan kesäillan rentoa makkaranpaistoa varten.

Meille onneksi sattui varmaan koko kevään paras keli, ja lopulta katsahdettiin kelloa ja todettiin, että kiirehän siinä tuli. Loput kaverit oli nimittäin just saapumassa Oulusta perille Rovaniemelle, ja hyvä jos oltiin ehditty vaaralta takaisin alas kun kaverit soitti ja kertoivat odottavansa jo alaovella. Siinä piti pistää vähän töppöstä toisen eteen, mutta onneksi Lapissa ei oo niin minuutin päälle.

Lisää tästä aiheesta

10 Kommenttia

Sunna 24.5.2016 at 23.19

Meillä on tosiaan Lapissa aika lailla joustavampi aikakäsitys, ja lappilaisen puolimatka tarkoittakin yleensä, että kohtahan sitä voisi rueta kotona heittämään takkia niskaan. Varsinkin pääkaupunkiseutuun verrattuna kontrasti on melkoinen.

Aika mukavat Lappi-maisemat ja makkaranpaistot saitte noin lähellä Rolloakin :) Tervetuloa vaan peremmälle pohjoisen mystisille maille, jos ehdit!

Inka 25.5.2016 at 22.12

Haha, joo ei onneksi paljoa tarvinnut ressata että olisko oikeasti ollut kiire. :) Teki oikein hyvää ottaa hetki iisisti Lapissa! Tällä reissulla pohjoisempi Lappi jää kokematta, mutta jospa ens kerralla!

Laura | RIMMA + LAURA -matkablogi 25.5.2016 at 8.02

Voi, tulipa Rollo-ikävä! Tuolla laavulla on eräätkkn makkarat kärryytelty aikoinaan :) Ihanat kuvat!

Inka 25.5.2016 at 22.13

Heh, mää en ikinä jotenki muista että nää oot ollu pohjoisessa niin pitkään! Hauskaa, että laavu on tuttu. :)

Jenna / With hyge passion for life 25.5.2016 at 8.37

Ihana retki ja upeat kuvat. Rupes heti tekee mieli grillaamaan johonkin keskelle ei-mitään :)

Inka 25.5.2016 at 22.13

Oli kyllä ihan mahtava, toivottavasti pian pääsee uudelleen!

Maarit Johanna 25.5.2016 at 8.56

Olin kyllä niin hämmästynyt sun instakuvasta kun hokasin, että taas joku Rollo-kohde mistä mulla ei ollut hajuakaan! Ihanan näköistä ja varsinki noi jokimaisemat sykähyttää. Laiskajalallekin aika ihana juttu, ettei tarvi kävellä paljon. Saa ehkä tuon teini-ikäisen pikkuveljenkin reinoissaan mukaan retkelle jos on tarpeeksi hyvät eväät matkassa.
Huiput kuvat jälleen kerran :)

Inka 25.5.2016 at 22.14

Nonnih, toivottavasti pääset pian käymään tuolla! Ja evästen kans ehottomasti, me viihdyttiin paremmin kuin hyvin.. Ja kiitos, oli kyllä haastava valo kuvata!

Vintagella 25.5.2016 at 11.50

Nyt tuli tosiaan kaipuu pohjoiseen. Se iskee aina välillä, eikä hellitä, ennen kuin siellä on käynyt. Valitettavasti en taida tänä kesänä sinne päästä, sen verran ohjelmaa on etelässäkin loman ajaksi.

Inka 25.5.2016 at 22.15

Mulla oli tosi pitkään ennen tätä hirviä koti-ikävä, mutta onneksi nyt pääsi reissuun!