Vuoden 2016 kotimaanmatkat

Kirjoittanut Inka 6.12.2016

Tämä vuosi on ollut aika käsittämätön reissuvuosi. Ei tarvitse kovin kauaa miettiä onko tänä vuonna koettu matkailuelämyksiä enemmän koti- vai ulkomailla, sillä vuonna 2016 Suomen rajojen ulkopuoliset alueet on todella vieneet mua toinen toistaan siistimpiin paikkoihin. Palataan tämän vuoden ulkomaiden reissukoosteeseen sitten kun kaikki kuluvan vuoden ulkomaanreissut on tehty, sillä nyt on aika tarkastella niitä Suomi-reissuja, joita oon vuonna 2016 päässyt kokemaan. Ne ovat tältä vuodelta ohitse, sillä naputtelen tätä postausta junassa matkalla Oulusta takaisin Helsinkiin, vuoden viimeisen Suomi-seikkailun päätteeksi.

Uusia kohteita ei tullut lainkaan, mutta sen edestä palasinkin vähän väliä tuttuihin paikkoihin, tai siis lähinnä Ouluun. Tässä kuitenkin tämän vuoden kotimaanreissujen saldo näin itsenäisyyspäivän kunniaksi.

suomi-66 suomi-69 suomi-67 suomi-68 suomi-70 suomi-72 suomi-71 suomi-73

Tammikuu | Kuopio ja Oulu

Pakkasin vuoden alkajaisiksi reissukassini ja suuntasin Karimin opiskelukaupunkiin Kuopioon, missä pakkanen paukkui kovasti ja me vierailtiin Puijon tornissa. Pidennetyn viikonlopun aikana kaupungin muut nähtävyydet jäi melko vähäisiksi, sillä niiden kiertämisen sijaan käytettiin aika paitsi treenaillen myös hyvässä seurassa, kun piipahdettiin niin Unnukan kuin muidenkin ystävien luona.

Kuopion-reissun lisäksi kävin tammikuussa Oulussa vähän kouluttautumassa, sillä entinen kotiseurani järjesti vuosittaiset Taekwon-Do-kilpailut, minkä yhteydessä järjestettiin myös tuomarikoulutus. Osallistuin päivityskoulutukseen ja vietin yhden päivän tuomaroiden, kun sain ensimmäistä kertaa tuomariurallani kehän vastuulleni. Homma meni nappiin, ja sama reissu on suunnitteilla jo tulevalle tammikuulle!

suomi-77 suomi-76 suomi-75 suomi-74 suomi-3 suomi suomi-4 suomi-2suomi-5 suomi-6 suomi-7 suomi-8

Helmikuu | Oulu, Pudasjärvi ja Tampere

Huh, helmikuu oli todellinen reissukuukausi! Mulla oli yksi viikko kesälomaa pantattuna helmikuulle, ja vaikka mielessä risteili kaiken maailman eksoottiset reissukohteet, päädyttiin lopulta viettämään yhteinen lomaviikko pohjoisessa. Oulussa vietetty aika meni samaan tapaan kuin kuukautta aikaisemmin, sillä tällä kertaa tuomaroin SM-kisoissa. Ensimmäinen kisapäivä oli huikea, sillä sain paitsi sertifikaatin aikaisemmin joulukuussa suorittamastani uudesta vyöarvosta myös liiton myöntämän vuoden vaikuttaja -palkinnon. Oli kyllä parikin roskaa silmässä!

Pudasjärvellä nautittiin talvesta oikein kunnolla, kun yövyttiin blogiyhteistyön tiimoilta Hotelli Iso-Syötteen ihanassa mökissä, käytiin saunomassa ja vietettiin päivä lasketelleen Syötteellä. Keli oli aivan kamala, sillä lämpömittari oli juuri ja juuri pakkasen puolella minkä lisäksi näkyvyys oli lähellä nollaa, mutta se takasi meille lähes omat rinteet kun juuri kukaan muu ei lähtenyt laskemaan. Laskuopettajan meille antama tunti oli superhyödyllinen, ja herätti myös Karimissa todellisen lautailuinnostuksen.

Helmikuun Tampere-vierailu oli alkua kevään lukuisille piipahduksille kaupungissa, ja kävin tekemässä noin 40 haastattelua. Sen jälkeen olin superpuhki, mutta yritin ottaa kaupunkivierailusta kaiken irti siitä huolimatta. Ihastelin kaupungin talvimaisemia ja piipahdin suht kämäsessä ravintolassa burgerilla ennen junaan möyryämistä.

suomi-9 suomi-11 suomi-12 suomi-13 suomi-14

Maaliskuu | Tampere ja Oulu

Maaliskuinen Tampere-vierailu sujahti jälleen kerran lajiasioissa, kun kävin jälleen kerran tuomaroimassa ja myös moikkaamassa samoihin hommiin Kuopiosta matkannutta Karimia. Palasin pitkän päivän päätteeksi vielä takaisin Helsinkiin, sillä illan päälle juhlistettiin vielä 30-vuotiasta Lauraa. Nään edelleen unta niistä kakuista!

Ennen maaliskuista Amerikan-seikkailua piipahdin vielä kotinurkilla, ja koin lajillisesti myös jotain erittäin hienoa, sillä pidin ensimmäisen oman leiripäiväni Oulussa. Sen lisäksi nautin kotipitäjäni upeista pakkasmaisemista, sillä jos talvikelit ei sattuneet kohdilleen kuukautta aikaisemmin, olivat ne maaliskuussa oikein parhaimmillaan!

suomi-18 suomi-15 suomi-16 suomi-17

Huhtikuu | Tampere

Aika kovan reissutahdin jälkeen yritin rauhoittaa huhtikuuta, sillä kuun lopussa odotti neljän päivän rutistus Tampereella. Taekwon-Don Euroopan mestaruuskilpailut saatiin vuosien jälkeen taas Suomeen, ja kisojen viestinnän hoitaminen päätyi mun harteille. Nautin kyllä suunnattomasti siitä että sain tehtävän hoitaakseni, sillä suomalaisten urheilijoiden menestyksestä tiedottaminen oli tietysti iloista hommaa. Makein kirsikka kuitenkin oli, kun juonsin Yleisradiolle tehdyn koostelähetyksen yhdessä asiantuntevan kommentaattorin kanssa. Pätkä on muuten edelleen nähtävissä täällä.

suomi-19 suomi-20 suomi-21 suomi-22 suomi-26 suomi-24 suomi-25 suomi-27

Toukokuu | Rovaniemi ja Oulu

Olipa keväällä näköjään yksi kokonainen kuukausi kun en piipahtanut Oulussa! Ennen toukokuista Oulun-matkaa lensin kuitenkin Rovaniemelle, missä meillä oli jo toinen perinteeksi muodostunut treeniviikonloppu kavereiden kanssa. Meille sattui aivan mahtavat kelit, ja viikonloppu aloiteltiinkin pienellä metsäretkellä, kun konkoiltiin upealle Kuninkaanlaavulle makkaranpaistohommiin. Sen lisäksi viikonloppuna syötiin muutenkin hyvin sekä tietysti treenattiin, mutta pääsin myös viimein majoittumaan kehutussa Arctic Light Hotellissa.

Rollosta suhailin sitten kavereiden kanssa Ouluun, missä päätapahtuma oli mun veljen häät. Olin luvannut maksaa paria vuotta aikaisemmin kerätyn hääorjavelkani ja sen toivottavasti myös tein. Ei varmasti oltais voitu toivoa parempaa säätä tuolle ihanalle toukokuun viikonlopulle, sillä järjestelyiden osalta kaikki meni kyllä enemmänkin kuin nappiin, ja juhlat oli todella ihanat.

suomi-28 suomi-29 suomi-30 suomi-31

Kesäkuu | Oulu

Kesäkuun ainoa kotimaanreissu oli tietysti juhannusmatka Ouluun, ja oikeammin Pudasjärven mökkimaisemiin. Tuon viikonlopun aikana nollattiin kyllä aivan täysillä, minkä lisäksi saatiin viimein aikaiseksi tutustua mökin liepeiltä löytyviin vaellusreitteihin. Ens kesänä sitten lisää!

suomi-32 suomi-33 suomi-34 suomi-35 suomi-36 suomi-37 suomi-38 suomi-39

Heinäkuu | Porvoo ja Russarö

Heinäkuinen Porvoon-reissu on selvästi mulla jo perinne, sillä oon käyny kaupungissa juurikin heinäkuussa jo kolmena vuonna peräjälkeen. Tänä vuonna toteutin ensimmäistä kertaa pitkään ilmassa olleen suunnitelman, ja suhasin kaupunkiin pyörällä! Noin 50 kilometrin mittainen matka sujahti mukavasti työkavereiden kanssa, ja perillä meitä odotti vielä toimiston Porvoo-tietäjä, joka kierrätti meitä kaupungin kauneimmilla sisäpihoilla sekä parhaassa ravintolassa. Matkan pääpyhiinvaelluskohde oli tietysti Brunbergin tehtaanmyymälä, joka oli hyvinkin vierailun arvoinen.

Kuun toinen kotimaan-seikkailu tehtiin niin ikään työkavereiden kanssa, kun yhtenä päivänä töiden jälkeen hypättiin autoon, ajettiin Hankoon ja astuttiin laivaan. Vierailtiin Russarön sympaattisella majakkasaarella ja kiivettiin myös majakkaan, joka oli vaan paria viikkoa aikaisemmin avautunut kävijöille. Eipä siellä tosin mitään näkemistä ollut, mutta majakoiden viehätysvoima vetoaa kyllä minuunkin sen verran kovasti, että reissu oli kyllä menestys!

suomi-44 suomi-47 suomi-45 suomi-46 suomi-40 suomi-41 suomi-42 suomi-43

Elokuu | Oulu ja Nuuksio

Kesälomien päättyessä hyppäsin taas Oulun-junaan, kun ohjelmassa oli työkeikka Muhoksella. Lauantaipäivä menikin vauhdilla häitä kuvatessa, ja rakastuin kyllä entistä enemmän hääkuvaukseen. Viikonloppureissun aikana en juuri muuta ehtinyt, mutta onneksi perheen luona majoittuminen takaa ainakin pienen mahdollisuuden kuulumisten vaihtoon!

Elokuussa saatiin myös arvovaltaisia vieraita, kun meidän isä ajaa suhautti Yli-Iistä Helsinkiin ja piipahti viikonloppuna kylässä. Vierailun aikana otettiin tietysti kaikki irti autosta, ja tehtiin muun muassa sunnuntaivierailu Nuuksion kansallispuistossa. Siellä tulee käytyä aivan liian vähän ja kaikki parhaat nurkat on vielä kaivamatta, kun toista kertaa oltiin samalla reitillä. Näissä maisemissa ei kuitenkaan ollut mitään valittamista!

suomi-48 suomi-49 suomi-50 suomi-51

Syyskuu | Vantaa

Joku voisi pitää vierailua Vantaalla merkityksettömänä, mutta mulle se oli eksoottinen matkakohde siinä missä muutkin tässä postauksessa mainitut paikat. Erityisen mieleenpainuvan siitä tekee matkan varsinainen kohde, joka oli lokakuun alussa avattu Fazerin upouusi vierailijakeskus. Pääsin käymään siellä jo ennakkoon työn puolesta, ja kieltämättä siinä karkkimetsässä seisoskellessani olo oli vähintään kuin pikkumukulalla!

suomi-52 suomi-55 suomi-56 suomi-57 suomi-78 suomi-79 suomi-80 suomi-81

Lokakuu | Oulu ja Ahvenanmaa

Tänä vuonna lokakuu alkoi aika iloisissa tunnelmissa, sillä lähes ensimmäiseksi ohjelmassa oli Oulun-vierailu ja häät! Yks mun rakkaimmista ystävistä meni naimisiin, ja sain kunnian toimia kaasona ihka ensimmäistä kertaa. Täytyy myöntää että puntti kieltämättä tutisi siellä kirkon alttarin tuntumassa, mutta päivä sujui kaikin puolin mainiosti!

Kuun edetessä pääsin myös ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen käymään Ahvenanmaalla, kun otettiin Karimin kanssa tehoviikonloppu saarikohteessa. Muutama postaus on matkasta vielä varastossa, mutta viikonlopun aikana ehdittiin paitsi nauttia paikallisista huippuruoista myös käydä ulkoilemassa ja ihastella muutenkin saariston kauneutta. Ihan loistava yhteinen lomaviikonloppu kaiken hälinän keskelle!

suomi-58 suomi-59 suomi-60 suomi-61

Marraskuu | Oulu ja Tornio

Loppuvuoden aikana ehdin käydä vielä yhdet kisat, kun nostin marraskuussa kytkintä ja lähdin taas pohjoiseen. Tällä kertaa ohjelmistossa oli kisat Torniossa, missä sain jälleen kerran koko kehän hoidettavakseni. Tämä oli vuoden neljäs tuomarikeikka mikä on mun mittapuulla melko paljon, joten hyvältä näyttää ensi vuotta ajatellen, jos sama draivi säilyy päällä. Kisojen lisäksi oltiin Torniossa vielä liiton syyskokouksessa, mutta sen lisäksi Oulu-aika meni vaan rentoillessa, tosin eipä sitä nyt ihan hirveästi ehtinyt edes olla. Isänpäivän kunniaksi käytiin tietysti myös morjenstamassa iskää!

suomi-62 suomi-63 suomi-64 suomi-65

Joulukuu | Kuopio ja Oulu

Sain napattua tälle vuodelle vielä toisen Kuopion-vierailun, mutta kokonaissaldo on kyllä hävettävän pieni. Toki se on tuplasti viime vuoden määrän, mutta toivotaan että ens vuonna tuun käymään Kuopiossa edes kerran enemmän. Yks viikonloppu sisälsi jälleen vierailun Puijolla päivälönkyttelyn muodossa, minkä lisäksi pääsin viimein käymään leffassa keskustan Kino Kuvakukossa!

Oulun-vierailu osui tälle joulukuulle itsenäisyyspäiväviikonlopulle, jolloin meidän perhe vietti joulua. Superviikonlopun aikana oli kahdet pikkujoulut ja kaksi perhejoulua, joten nuo neljä päivää oli täynnä rakkaita ihmisiä ja kuten aina, käsittämättömän huonoja juttuja. Ei siis lainkaan huono vierailu!

Vaikka aluksi tuntui että tämä vuosi on mennyt kotimaan suhteen aivan reisille niin nyt täytyy kyllä ottaa vähän ajatusta takaisin, sillä oon ehtinyt matkustaa kotimaassa ihan valtavan paljon! Vaikka kohteet ei ihan hirveästi olekaan vaihdelleet, ei se poista reissujen määrää ja sitä, että selvästi mulla on edelleen aika tiukat siteet Ouluun, kun vuoden 12:sta kuukaudesta oli ainoastaan kolme kun en siellä käynyt.

Ensi vuoden haasteeksi voisin ottaa taas pienen laajentamisen näissä kotimaan reissukohteissa, sillä vaikka Oulu, Tampere, Kuopio ja Pudasjärvi on toki kovia kohteita, voisi kait sitä käydä jossain muuallakin. Ainakin itsenäisen Suomen satavuotisjuhlavuoden kunniaksi avattava 40. kansallispuisto Hossa on mun listalla, sillä sinne ei ole meidän mökiltä loppujen lopuksi edes kovin pitkä matka.