Pallontallaajat.net
Valikko

Madeiran makeimmat maisemat – mummoille vai muillekin?

Kirjoittanut Inka 29.6.2017

Hitto vie, miten ristiriitaiset tunteet Madeira jätti! Nyt kun reissusta on jo jokunen viikko aikaa ja matkan aikana kohonnut, saaren kauneuden aiheuttama hurmiotila alkaa olla jo ohitse, on jäljellä ongelma. En nimittäin oikeastaan tiiä, mitä mieltä oon koko Madeirasta.

Saari on upea ja siellä on ihan tajuttomasti nähtävää, siitä ei pääse mihinkään. Mutta sitten on se toinen puoli. Muorit, eläkeläiset, mammat, mummot ja ontuvat vanhukset. Eikä siinä mitään, mutta matkan viimeisenä päivänä aloin saada tarpeekseni kävelykaduilla vaappuvista vanhuksista, halkeilleista kantapäistä ja hellehatuista. Ei Madeiran maisemat oo pelkästään tätä kansanosaa varten!

Paitsi että on, sillä nuoriso loisti poissaolollaan. Pahinta kuitenkin on se, että nuorisolla tarkoitan nyt kaikkia työikäisiä. Ei näkynyt ainakaan matkailijoiden joukossa.

Tekisikin mieli nyt ravistella kaikkia ennakkoluuloisia omatoimireissaajia – siis jossain määrin myös itseäni – ja vakuuttaa, että Madeira on mainettaan parempi. Harva paikka voi tarjota yhtä monipuolisia luontonähtävyyksiä ja upeita maisemia kuin tuo pieni lomasaari. Viikko noissa maisemissa muistutti jälleen kerran että siihen on varmasti ollut syy, miksi juuri tuosta paikasta on tullut matkailijoiden suosima klassikkokohde, ja alkuperäinen syy taitaa piillä juuri näissä maisemissa. Enkä kyllä ihmettele.

Mua kyrsii edelleen se tunne, joka iski viimeisenä päivänä Funchalin kaduilla. Aiemmat päivät olin huristellut pitkin saaren mahtavia luontokohteita henkilökohtaisen oppaani kanssa, ja vasta sunnuntaikävely pääkaupungissa alleviivasi sen karun todellisuuden, että kaupunki oli muorien valtaama. Paikalliskontaktit yrittivät vakuutella että vika oli toukokuussa, että varsinaisen kesäsesongin koittaessa myös nuoriso löytäisi kohteeseen, mutta onhan se silti harmi. Ja vielä harmillisemman siitä tekee se, että matkailuviranomaiset ovat tietysti kiinnostuneempia raharikkaista mammoista entä minibudjetilla köyhäilevistä opiskelijareissaajista.

Mutta hei, mites nämä maisemat? Oonko oikeassa jos väitän niiden vetoavan myös meihin, jotka ei oo vielä saavuttaneet eläkeikää?

Lisää tästä aiheesta

62 Kommenttia

Laura 29.6.2017 at 19.55

Kieltämättä Madeirasta on jäänyt vähän mummomielikuva puheiden perusteella, mutta huhhuh noita sun kuvien maisemia, taitaa olla aika meikänkin mummoutua etukäteen ja lähteä tutkimaan noita maisemia!

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 7.23

Hei kiitos tästä kommentista Laura, et arvaakaan miten merkitykselliseksi se lopulta muodostui kaiken palautteen keskellä. Selvästi nää tajusit kupletin juonen ja pointin, joka oli tietyn kansanosan sorsimisen sijaan maisemissa. Kiitos siitä ja huippua Madeiran-suunnittelua, toivottavasti pääset sinne mieluummin ennemmin kuin myöhemmin!

Vastaa
Eponine 30.6.2017 at 7.51

Kyllä minä parikymppisissä vielä tuonne menen, sen verran kivan näköistä. Luontoahan ja kulttuuria sinne mennään katsomaan, eikä muoreja ;)

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 7.26

Se on kyllä totta, ja harvemmin yhtään mihinkään matkustetaan tölläämään muita ihmisiä. Mutta hyvä että meet ja kyllä kannattaa, sillä eiköhän Madeirallakin matkusteta mahdollisimman heterogeenistä matkailijamassaa sen sijaan, että saarelle saapuis vaan tietyn ikäryhmän edustajia. Nää maisemat oli kyllä niin upeat että ei paremmasta väliä.

Vastaa
Saila 30.6.2017 at 8.02

En ole mummo, mutta äitini on.
Itse olen käynyt Madeiralla kerran, äitini kahdesti.

Toivottavasti kukaan ei kirjoita tuohon sävyyn äidistäsi (jos ja kun hänestä tulee mummo) tai sinusta, sitten joskus.

Hieman rispektiä, pliis.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 7.39

Kiitti kommentista Saila! Tosi ikävää että koit kirjoitukseni epäkunnioittavana, pahoittelut siitä. Ymmärrät kuitenkin varmasti että se ei missään nimessä ole osoitettu yksittäisille henkilöille, ja vahvat kielikuvat on valittu alleviivaamaan sitä turhautumista mikä syntyi, kun saaren matkailijat tuntuivat päivä toisensa jälkeen edustavan vain yhtä kansanosaa. Tarkoitus ei ollut missään nimessä olla epäkunnioittava, ja saamieni kommenttien myötä olen pohtinut useita kertoja olisiko vastaavaa syntynyt, jos turhautuminen olisi johtunut esimerkiksi bilettävistä teineistä tai bloggaavista kolmikymppisistä.

Minulla on lukijoihini hyvin vahva luotto ja uskon niin kovasti teidän medialukutaitoonne, että uskalsin tätä postausta kirjoittaessani mennä ja käyttää valitsemiani ilmaisuja viestin alleviivaamiseksi. Siinä on kuitenkin myös riskinsä – kuten tämän postauksen saamat kommentit osoittavat – ja jokainen todella tulkitsee tekstin tasan sillä tavalla, kuten sen haluaa subjektiivisesti tulkita.

Ja mitä äitiini tulee – hänen kohdallaan sitten joskus -ilmaisua ei valitettavasti ole tarpeen käyttää.

Vastaa
Sinna 30.6.2017 at 8.31

Kylläpä puhut ikävästi iäkkäämistä henkilöistä – muistapa parikymppinen, että itsekin sattumoisin vanhenet! Ja matkailu ei ole vain nuorten asia ja oikeus, tänä päivänä ihmiset reissaavat koko ajan enemmän myös iäkkäämpinä, kun sattumoisin eletään pidempään – eläkeläisillä kun on sekä aikaa että varaa reissata. Tosin moni heistä reissaa myös pienellä budjetilla, siinäkin kalikka kalahti. Valitat että ‘mummot’ pilaavat Madeitran maineen, ettet nyt vain itse tällä tekstillä pilaisi sitä lisää? Pari kertaa käyneenä – eka kerralla reilu parikymppisenä sekä myöhemmin lasten kanssa (ajatella, sekin vielä!) en voi muuta kuin ihmetellä tätä nykynuorten vinoutunutta asennetta: minä ja vain minä olen oikeutettu näitä maisemia ihailemaan!? Suvaitsevaisuutta peliin arvon nuoret bloggaavat naiset!!

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 7.55

Hei Sinna ja kiitos kommentista! Ikävää että koit kirjoitukseni hyökkäyksenä iäkkäitä henkilöitä kohtaan – pahoittelut siitä. Toivoisin, että istuisit rauhassa alas, rauhoittuisit ja lukisit tekstini uudelleen.

Alleviivaan kuitenkin varalta: kirjoitan postauksessani siitä, miten saarella tuntui olevan vain tietyn ikäryhmän edustajia. Tekstissä ei ole yhtään lausetta, jossa viittaisin edes ohuesti siihen, että matkailu olisi vain nuorten asia ja oikeus. Tottakai ymmärrän sen että kaikenikäiset ihmiset matkailevat, olinhan juuri itsekin matkalla, jossa seurueemme koostui 16–76-vuotiaista. En kuitenkaan välttämättä olisi lähtenyt matkalle, jos matkakumppaneinani olisi ollut kymmenen 76-vuotiasta. Ymmärrätkö mitä yritän sanoa? Vika ei ole ikäryhmässä vaan siinä, että tuossa kohteessa tuntui tuon matkan aikana olevan vain tietyn ikäryhmän edustajia.

En myöskään ymmärrä naljailevaa kommenttiasi siitä, kun myöhemmin matkustit lasten kanssa. Se viestittää, että sinulla on vahva oletus mielipiteistäni ja asenteistani heti, vaikka vaikuttaisi siltä että tämä oli ensimmäinen kerta kun vierailit blogissani (ja oletettavasti se jäi myös viimeiseksi, sillä viestisi perusteella vaikutat olevan sen verran tuohtunut, että tuskin palaat edes lukemaan vastaustani).

Kiitos suvaitsevaisuustoivotuksesta, arvostan sitä kovasti! Vastaavasti toivotan sulle lisää lähdekriittisyyttä ja medialukutaitoa.

Vastaa
Maria 30.6.2017 at 8.51

Siis mitä mä just luin?! Pahoittelut jo etukäteen, jos joskus satutaan äitini(poikani mummo)kanssa tiellesi. Mut hei kyl me väistetään, jos oikein kauniisti pyydät. Mihin päin seuraavaksi suuntaat? Lupaan, ettemme reissaa samaan paikkaan.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.01

Moikka Maria, ja kiitti kommentistasi. En tiedä mitä olet juuri lukenut mutta vaikuttaisi ettet ainakaan tätä kirjoittamaani postausta, ainakaan neutraalisti. Pahoittelut kuitenkin, jos koit sen hyökkäyksenä äitiäsi kohtaan – se ei missään nimessä ollut tarkoitus.

Vastaa
Marja 30.6.2017 at 9.07

Myös sinusta tulee vanha.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.01

Kiitos muistutuksesta Marja! Se on erittäin ajankohtainen erityisesti näin 30-vuotispäivän lähestyessä, ja pidän sen taatusti mielessä. Aurinkoista kesän jatkoa!

Vastaa
Matkaileva keski-ikäinen 30.6.2017 at 9.24

Olen viisikymppinen ahkerasti matkaileva -keskinkertaisista tuloista huolimatta. Valistaathan missä iässä minun on jätettävä matkailu, jotten häiritse nuoria matkailun ammattilaisia? Aavistanut, että ikäni alkaa vähitellen häiritä, etenkin jos satun osumaan ikävällä ikääntyvällä olemuksellani häiritsemään vaikka samalle luonnonnähtävyydelle.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.12

Hei Matkaileva keski-ikäinen, ja kiitos kommentistasi! Ikävää että koit sen hyökkäyksenä juuri itseäsi kohtaan – olen pahoillani siitä. Kommentistasi päätellen vaikuttaisi, että lisäsit rivien väliin asioita, joita siellä ei ollut. Toivoisinkin että pystyisit lukemaan tekstin vielä kertaalleen uudelleen ilman, että olet jo ensimmäiseltä riviltä lähtien päättänyt, mitä tekstissä tulee lukemaan.

En siis missään vaiheessa ole kirjoittanut että tietyssä iässä olevien ihmisten tulisi jättää matkailu, enkä myöskään ole missään tapauksessa sitä mieltä. Rehellisesti puhuen en edes ymmärrä, miten olet voinut saada kirjoituksestani sen kuvan. Siinähän aiheena on tietyn ihmisryhmän valtava määrä kyseisessä kohteessä, eikä niinkään se tietty ihmisryhmä. Ymmärrän tietysti sen, että jos koet kuuluvasi juuri tuohon kritisoituun massaan, tekstiä voi olla vaikea lukea tuntematta epäreiluutta.

Se ei kuitenkaan poista sitä, että nyt taidat kuitenkin vetää mutkia suoraksi ja laittaa ajatuksia päähäni. Se on harmillista ja epäilen, että tuohtumuksesi syy taitaa kuitenkin olla jossain muualla kuin minun tekstini sanomassa. Varmasti sitä vauhdittivat käyttämäni ilmaisut ja sanavalintani – niiden käyttäminen oli näin jälkikäteen ajateltuna hyvin riskaabelia – mutta luotan lukijoideni medialukutaitoon niin kovasti, että uskaltauduin käyttämään juuri näitä ilmaisuja.

Vastaa
Matkaileva keski-ikäinen 1.7.2017 at 23.46

Nyt Inka kannattaisi lukea oma tekstisi toiseenkin kertaan. “Aloin saada tarpeekseni kävelykaduilla vaappuvista vanhuksista, halkeilleista kantapäistä ja hellehatuista”… Ei senioreiden matkustushalut ainakaan sympatiaasi ja ymmärrystäsi saaneet, eikä näillä lausunnolla nuorempia ikäluokkiakaan taideta huonomaineiselle mummojen valtaamalle saarelle houkutella.

Medialukutaitoni taitaa olla sujuvampi kuin kykysi tulkita saamiasi kommentteja. Tekstiäsihän ei tarvinnut paljoakaan rivien välistä tulkita. Kannattaisi ehkä kuitenkin niellä ylpeytesi ja todeta, että sanavalintasi olivat vähintään kärkkäit ja huonosti harkittuja.

Mitähän muuten sinut Madeiralle maksanut taho pitää näistä Madeiran “matkailua edistävistä” kommenteista?

Mitä tulee rahankäyttöön, matkailuviranomaiset haluavat mieluummin, että sama summa tulee harvemmilta, enemmän rahaa käyttäviltä matkailijoilta kuin raapia rahat kasaan moninkertaiselta määrältä vain roposia kuluttavilta reppureissaajilta, jotka kuitenkin kuluttavat infraa vähintään saman verran. Näin bisnes toimii.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.15

Kiitos selvennyksestä Matkaileva keski-ikäinen!

Vastaa
Ikä ei ole vain numero 30.6.2017 at 9.50

Mitä mieltä Inka olet, mikä olisi sopiva yläikäraja matkailulle? Onhan se niin, että vanhempi väki voisi pysyä vaikkapa kylpylöissä – eläkeläiset varsinkin. Se on surullista, kun tullaan pilaamaan kauniita maisemia. Ota siinä nyt selfietä treenivaatteissa vihersmoothie kädessä, jos takana laahustaa yli 40 vuotias, luultavasti erittäin tyylitön henkilö.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.16

Heippa Ikä ei ole vain numero, ja kiitti kommentistasi.

Jos totta puhutaan, niin en aivan täysin ymmärrä miten kysymyksesi liittyy postaukseeni, sillä en missään vaiheessa ole kirjoittanut olevani sitä mieltä, että tietyn ikäisenä ei sovi enää matkustaa. Mutta vastaus kysymykseesi: mielestäni matkailu sopisi lopettaa sen ikäisenä, kun sitä ei enää halua tehdä.

Arvostan kovasti sarkasmiasi, sillä se on toistaiseksi hyvin harvinaista tässä kyseisessä keskustelussa. Toivottavasti nääkin annat sijaa mun kielellisille kärrynpyörille ja sallit käyttämäni ronskit ilmaisut. Isot kiitokset vielä, kommenttisi oli loistava osoitus huumorintajusta!

Vastaa
Heli / Heli voyage 30.6.2017 at 9.53

Upeita maisemia olet saanut taltioitua kuviin! Melko kärkevästi kuitenkin kirjoitit seniorimatkailijoista, en ihmettele että moni muu on kommenteissaan tarttunut siihen. Mä haluan kuitenkin tulkita että kritiikkisi on tarkoitettu ennakkoluuloisia nuorempia omatoimimatkailijoita kohtaan jotka ei syystä tai toisesta ole löytäneet Madeiraa.
Ehkä paikalliset matkailuviranomaisetkin ovat nyt havahtuneet ja työstävät muutosta, kun sinullekin järjestyi tämä matka? (Ymmärsinkö oikein että oli työmatka tai ainakin osittain “yhteistyössä”?)

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.23

Moikka Heli, ja iso kiitos kommentistasi! Maisemat oli totta tosiaan aivan tajuttoman upeita, ja ilahduttavaa kuulla sen myös näkyvän.

Ihanaa että ymmärsit pointtini juuri niin kuten tarkoitin! Otin tietysti valtavan riskin sanavalinnoissani, mutta en aivan täysin osannut arvata millaisen reaktion se synnyttäisi. Kuten kirjoitin aiemmallekin kommentoijalle, oon kovasti miettinyt olisiko vastaavaa palauteryöppyä tullut jos olisin turhautunut esimerkiksi bilettävistä teineistä ja kirjoittanut heistä samaan tyyliin. Se jää kuitenkin selvittämättä, sillä kärkevyys saa hetkeksi riittää.

Ja itse asiassa matkalla ei ollut blogini tai minun henkilöni kanssa mitään tekemistä, vaan se oli puhtaasti työmatka missä olin työpaikkani edustajana. Siinä mielessä ei siis voi päätellä, että matkailuviranomaiset toivoisivat saarelle myös muita kuin mummoja. Tosin tämä kuitenkin oli heidän viestinsä eli siinä suhteessa olet oikeassa. Enkä tosiaan ihmettele lainkaan, sillä varmasti mahdollisimman heterogeeninen matkailijaryhmä on kohteelle kuin kohteelle kaikkein paras.

Kiitos vielä kommentistasi, se osoittautui hyvin tärkeäksi.

Vastaa
Anssi Tuononen 30.6.2017 at 10.38

Olen päätynyt omilla reissuillani siihen, että 29-vuotiaat ovat se itseäni ylivoimaisesti eniten ärsyttävä ikäryhmä. Heidän kirjoitukset ja mielipiteet ovat todella typeriä.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.27

Heippa Anssi, ja kiitos näkemyksesi jakamisesta!

Voin osittain samaistua siihen hyvinkin kovasti, mutta jos tässä oikein etsitään yhteyttä kirjoittamaani tekstiin niin mietipä tätä: mitä jos olisit viikon samalla saarella tuhansien 29-vuotiaiden kanssa, eikä siellä tuntuisi olevan itsesi lisäksi juuri ketään muita eri ikäisiä? Samalla nauttisit saaren tarjoamista elämyksistä ja miettisit, missä kaikki muut itsesi kaltaiset, juuri näitä elämyksiä arvostavat oikein luuraavat kunnes tajuaisit, että he pysyvät poissa koska uskovat kohteen sopivan ainoastaan 29-vuotiaille.

Vastaa
Petra 18.12.2017 at 11.17

Miksi sinä Inka kaipaat vain samanikäisten ihmisten seuraa? Miksi toisten ihmisten ikä ja ulkoinen olemus ylipäätään ovat sinulle niin tärkeitä? Viekö vaappuva, mahdollisesti raskaan työuran tehnyt mummo sinun arvosi ? Pelkäätkö että tarttuu? Ihminen on saattanut säästää vuosia elämänsä ehkä ensimmäiselle matkalla unelmien etelään ja sitten joutuukin kohtaamaan sinun arvioivan katseesi. Entä kiljuvat lapset? Miehet? Eri väriset? Hassusti liikkuvat, mölisevät vammaiset? Saavatko he liikkua kanssasi samoissa kohteissa? Tiedoksesi: sinäkin vanhenet. Saatat myös sairastua tai joutua onnettomuuteen, minkä jälkeen mahdollisesti vaaput tai jokin ruumiinosasi ei ole enää täydellinen. Onneksi kukaan minun tuntemistani nuorista ihmisistä ei koskaan kirjoittaisi kuten sinä. Sinullakin on vielä toivoa: pyydä reilusti anteeksi kirjoitustasi ja opettele parempi asenne kanssaihmisiäsi kohtaan.

Vastaa
Inka 21.12.2017 at 6.50

Kiitos Petra.

Vastaa
Johanna 30.6.2017 at 11.04

Taitaisit Inka olla aika vähän matkaillut ilman näitä ilmaisia pressimatkoja ärsyttäviin kohteisiin? Samaa taisi olla kokemuksissasi Arabiemiraatteihin ja joihinkin rantalomakohteisiin? Faktahan on että turismi on elinkeino ja tietysti kohteet suosivat rahaa käyttäviä matkailjoita köyhäilijöiden sijaan. Ja varttuneemmilla on yleensä enemmän ostovoimaa opiskelijoihin verrattuna. Toisaalta kaikista meistähän tulee joskus vanhoja, sille ei mitään voi…

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.35

Heippa Johanna, ja kiitti kommentista.

Lähtökohtaisesti koen omasta mielestäni edelleen matkailleeni melko vähän, tai en ainakaan missään nimessä tarpeeksi. Siinä mielessä olet oikeassa, että teen työni puolesta kahdesta kolmeen pressimatkaa vuodessa. Ne ovat usein kohteisiin, joihin en välttämättä osaisi lähteä omalle lomalle, mikä tarjoaa minulle aina mahdollisuuden haastaa omia ennakkoluulojani ja mikä tärkeintä, oppia maailmasta ja matkailijoista uusia asioita. Kun kyseessä ei ole oma unelmakohde jonka on värittänyt ruusunpunaisilla liiduilla jo vuosia ennen matkaa, on kriittisyys tietysti huomattavasti helpompaa. Mielestäni onkin ihan luonnollista, että olen enemmän kriittinen työmatkakohteitani kohtaan kuin esimerkiksi itse valitsemiani lomakohteita kohtaan, sillä jälkimmäiseen minulla on jo jonkinlainen tunneside siinä vaiheessa, kun valitsen sen lomakohteekseni.

Kommentissasi on mielenkiintoista pohdintaa, joka tietysti pitää paikkansa. On kuitenkin mielestäni hyvin kapeakatseista tavoitella ainoastaan tietyn ikäisiä matkailijoita eri kohteisiin sillä kuten sanoit, kaikista meistä tulee joskus vanhoja. Samat tyypit joita ei ole välttämättä toivotettu niin lämpimästi tervetulleiksi joihinkin kohteisiin on samoja tyyppejä vielä silloinkin kun he täyttävät niinsanotut ikäkriteerit.

Vastaa
Satu 30.6.2017 at 12.07

Mun mielestä – siis näin keski-ikäistyvänä matkailijana – on aina huono asia kohteelle jos sinne menevä matkailijaryhmä homogenisoituu. Vain lapsiperheet / vain tietynikäiset / vain polttariporukat / jne.

Eli sikäli ihan validi toive mun mielestä Inkalta, että kohteen matkailijat voisivat edustaa vähän reilummin eri ryhmiä. (En ole käynyt Madeiralla joten en tiedä ihan tarkalleen millainen matkailijarakenne siellä on.)

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.37

Kiitos Satu kommentista! Oon sun kanssa täysin samaa mieltä ja onkin hienoa, että ymmärsit sen mitä tekstilläni yritin viestittää – kärkkäistä sanavalinnoista huolimatta.

Madeiran matkailijarakenne varmasti vaihtelee vuodenajan mukaan, mutta juuri tuolla viikolla toukokuussa niinä päivinä niissä kohteissa missä kävin, se vaikutti harmillisen homogeeniseltä.

Vastaa
Sari 30.6.2017 at 15.52

Ymmärrän kyllä ajatuksen tekstin takana, joten haluan ajatella, että kirjoitus oli itsekin jo hieman yli-ikäisen teinipissiksen käytöksen omaavan ikinuoren mauton aivopieru.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.38

Moikka Sari! Ja kiitti kommentista, kiva kuulla että nääkin ymmärsit ajatuksen. Aurinkoista kesän jatkoa!

Vastaa
Riikka 30.6.2017 at 17.02

Voi ei, moni on ymmärtänyt ihan eri tavalla nuo sun kommentit, kun mitä ehkä tarkoitit. Mä ainakin ajattelin tämän niin päin, että ennemmin haluat herätellä nuorempia ottamaan mallia vanhemmista ihmisistä ja matkustamaan Madeiralle. Kyllä sinne turisteja mahtuu, ihan kaiken ikäisiä :)

Mä en kyllä edes huomannut, että Madeiralla olisi ollut pelkästään vanhempaa väkeä. Meidän hotellissa oli eniten lapsiperheitä ja eläkeläisiä, mutta myös nuorempia pariskuntia. Aion ehdottomasti mennä Madeiralle uudelleen, viimeksi jalka kipsissä ja keppien kanssa jäi liikaa näkemättä! Upeita nämä kuvat!

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 8.42

Kiitti Riikka! <3 Tämä teksti on kyllä ilmeisesti herättänyt aika paljon tunteita ja ollut helppo ymmärtää täysin väärin. Lohdullista kuitenkin kuulla, että osa lukijoista on ymmärtänyt täysin sen, mitä halusin viestillä sanoa. Täytyy siis selvästi vielä treenata kirjoittamista, kun viesti ei oo niin selkeä. :)

Me taidettiin käydä Madeiralla vähän eri kuukausina, jos muistelen oikein? Myös mun veli kävi siellä jokunen vuosi heinä- tai elokuussa eikä sillä ollut samanlaista kokemusta kuin mulla, joten osittain se selittynee sillä ettei sesonki ollut vielä alkanut. Voin kyllä kuvitella miten sua harmitti olla niiden maisemien äärellä jalka kipsissä ja keppien kanssa, kun niin monet luontoelämykset jäi kokematta. Mutta toivottavasti pääset pian uudelleen!!!

Vastaa
TIINA 30.6.2017 at 18.49

Inka selkeästi toivoi nuoria ihmisiä enemmän Madeiralle, mutta en oikein usko, että hän toivoi heidän millään tavalla ottavan mallia vanhemmista ihmisistä. Inkan käsitys vanhemmista ihmisistä kun tuntuu hänen kirjoituksensa perusteella olevan varsin erikoinen (“vaappuvat vanhukset”, “halkeilleet kntapäät” ja “raharikkaat mammat”) , joten ei ihan vaikuta siltä, että hänen mielestään vanhemmissa ihmisissä tai heidän tavoissaan olisi jotakin positiivista ja hyvää saati, jotain tavoiteltavaa. Tai jos Inka sitä tarkoitit, niin on pakko sanoa, että mielestäni osasit tässä kirjoituksessasi harvinaisen huonosti valita sanasi ja ilmaisutapasi.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 9.02

Heippa Tiina, ja kiitti kommentista. On hauska huomata miten täällä syntyy keskustelua, ja sinunkin kommenttisi taitaa olla enemmän tarkoitettu muille kommentoijille kuin minulle, mutta vastaan siihen silti. :)

On ollut mielenkiintoista huomata tämän keskustelun myötä miten minun käyttämäni kielikuvat ja se tyyli puhua ikäihmisistä on todella täysin kiellettyä. Ymmärrän tietysti myös sen, että se koetaan äärimmäisen loukkaavana varsinkin, kun suurimmalla osalla on läheisiä ja rakkaita ihmisiä, jotka voi asettaa käyttämieni ilmaisujen kohteeksi – ja se jos mikä saa savun nousemaan korvista. Ehkä juuri siitä syystä peräänkuuluttaisin kykyä nauraa itselleen, sillä näillä riskaabeleilla sanavalinnoilla halusin osittain myös muistuttaa siitä, että ei se ole niin vakavaa.

Yksittäisinä ilmiöinä kaikki asiat joista käyttämäni ilmaukset johtuvat, ovat neutraaleja. Tuhatkertaisina niihin alkaa jo kiinnittää huomiota ja omassa tapauksessani ne alkavat turhauttaa, sillä sen aiheuttamana tuntuu, ettei muuta edes näe. Sama se olisi esimerkiksi itseni kanssa: yksi yksittäinen 29-vuotias jatkuvasti kaikkea valokuvaava matkabloggaaja on varmaan ok, mutta jos meitä olisi tuhansia, voisi kuka tahansa alkaa hermostua kaiken maailman “kamerakimuleille”, “itserakkaille selfien nappaajille” ja “säälittäville yli-ikäisille ikinuorille” – kuluneesta pedikyyristä puhumattakaan!

Sanavalinta oli tyhmänrohkea, sillä se sisälsi myös ajatuksen siitä että lukijat haluaisivat ymmärtää, mikä tekstini viesti oli. Tämä kokemus oli taas omiaan opettamaan paljon, ja pysyy varmasti mielessä pitkään jatkossa blogia kirjoitellessa.

Kiitos vielä kommentista!

Vastaa
Pirkko / Meriharakka 30.6.2017 at 19.52

Meitä raharikkaita senioreita riittää maailmassa jo nyt aika paljon – ja me matkustamme kyllä kaikkialle, myös muualle kuin Madeiralle.
Joten aika vähiin taitaa jäädä ne paikat, johon ihmiset, jotka eivät matkallaan halua “vanhuksia” nähdä, voivat turvallisesti matkustaa. Balilla taitaa olla pari sen verran pahasti bilesaaren maineessa olevia saaria, että ehkä sinne sitten.
Niille, joita seniorimatkailijat eivät haittaa, matkavinkkejä voi löytyä vaikka senioripariskunnan matkablogissa (http://meriharakka.net/) – muuallekin kuin Madeiralle.

Vastaa
Raija 30.6.2017 at 23.13

Kiitos tasta Pirkko! Vaikka haluan uskoa, etta tama oli Inkalta osittain tahaton vahinko eika hanen ollut tarkoitus nain provosoida, niin sama kavi mielessani, aitini, joka on veljeni pojan mummu kavi isani, veljenpoikani papan kanssa Madeiralla muutama vuosi takaperin. He tosin matkasivat yhdessa milloin missakin, ja aitini, nykyaan leski-mummu matkustaa edelleen, muutaman kuukauden kuluttua jalleen ihan jopa Kaliforniaan. Mutta on myos olemassa monta paikkaa, jonne aitini ei halua (enka kylla minakaan) naita nuorten bilepaikkoja, kumpa joku ‘muori’ kirjoittaisi vastineen miten olisikaan kiva menna vaikkapa just Balille ilman etta siella on 90% turisteista kannisia teineja… omallakin listalla on monen monta paikkaa minne en tahdo menna, kiitos teinilaumojen, ma mieluummin matkaisin muorien kanssa. ;)

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 9.13

Moikka Raija, ja iso kiitos kommentistasi – arvostan sitä kovasti erityisesti, koska tiedän sinun lukeneen blogiani myös aikaisemmin. Tietenkään tarkoitukseni ei ollut loukata tai varsinkaan hyökätä tiettyä ikäryhmää kohtaan, mutta ymmärrän että jos tekstin haluaa niin nähdä, onnistuu se noin puolessa sekunnissa.

Koen erityisen tärkeänä tuon sun viimeisen pointin – samaa toivon minäkin, ja ehkä Pirkko tarttuu tähän postausaiheeseen? Viimeisessä lauseessasi kiteytyy oikeastaan se, mielestäni neutraali, pointti siitä, miten tietty ihmisryhmä voi tuolla kohteille maineen, joka pitää muiden ihmisryhmien (ja monesti myös saman) edustajat paikasta loitolla.

Kiitos Raija!

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 9.07

Moikka Pirkko, ja kiitti kommentista! Täytyy heti alkajaisiksi sanoa että oon tosi yllättynyt, sillä olisin uskonut sun somekokemuksella saavani sulta hieman erilaisen kommentin. Selvästi kuitenkin koit viestini hyökkäyksenä ikäpolveasi kohtaan – suuret pahoittelut siitä, se ei missään nimessä ollut tekstini tarkoitus. Perimmäinen viesti oli – kuten neutraalein silmin on mahdollista huomata – kritiikki siitä, että tuossa matkakohteessa tuntui olleen ainoastaan yhden matkailijaryhmän edustajia. Olisi kyseessä sitten ollut mikä tahansa ryhmä paitsi se mihin kokee itse kuuluvansa, olisi se jossain vaiheessa varmasti herättänyt tunteita.

Jos annat tekstilleni vielä uuden mahdollisuuden toivottavasti huomaat, ettei siinä lue missään vaiheessa, etteivät seniorit saisi matkustaa. Se ei oikeastaan edes liity tähän millään tavalla.

Vastaa
Peace 5.7.2017 at 12.17

Itse en koe olevani vielä tuossa ikäryhmässä, jota kielikuvillasi tölväisit, mutta kyllä minäkin postauksen melko mauttomana pidin. Sitä ei paikkaa se, että jälkikäteen ivailet myös nuorempien reissaajien olemuksella. Jos haluaa johonkin kohteeseen oman ikäpolven matkaajia, viestin voi kertoa ivaamatta kenenkään toisen olemusta tai ulkonäköä. Niitä halkeilevia kantapäitä taitaa löytyä ihan kaikista ikäluokista, mutta en minä matkajuttua lukiessani halua lukea arviointeja muiden ulkonäöstä. Riittää, että kertoo toivovansa myös nuorempien löytävän tämän hienon kohteen! Yrität kommenteissasi selitellä, että kunhan neutraalisti lukee, voi ymmärtää asian. Minusta tuntuu, että pitää aika paljon kaunistella, että sävystäsi saa edes neutraalin. Mauton minkään ihmisryhmän tölviminen ei anna hyvää kuvaa kirjoittajasta. Kavereiden kanssa voit mummoille naureskella, mutta olisihan nuo Madeiran valloittaneet mummelit voinut esittää myös positiivisin kielikuvin ja asia olisi tullut ymmärretyksi niinkin. Nyt nimeenomaan tuli olo, että se suurin vika ei ollut ikäjakaumassa vaan niiden iäkkäiden olemuksessa. Sehän ei ole ikäihmisten vika, jos nuoret eivät ole jotain paikkaa löytäneet. Vastauksessasi Pirkolle kommentoit myös “Viimeisessä lauseessasi kiteytyy oikeastaan se, mielestäni neutraali, pointti siitä, miten tietty ihmisryhmä voi tuolla kohteille maineen, joka pitää muiden ihmisryhmien (ja monesti myös saman) edustajat paikasta loitolla.” Tuliko mieleen, että itse osaltasi blogitekstilläsi ja värikkäillä ( monen mielestä mauttomilla) kielikuvillasi vahvistat tuota mainetta ja mielikuvaa, joka Madeiralle on syntynyt.

Peräät myöskin kommentoijilta lähdekriittisyyttä ja medianlukutaitoa. Lähdekriittisyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku tuohtuu typeristä sananvalinnoista. Medianlukutaidonkin perääminen kertoo siitä, että sinusta blogisi lukijat lukevat väärin kirjoituksiasi. Ja tästähän ei medianlukutaidossa ole kyse…

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.29

Tottakai asiat voi ilmaista hyvin monella tavalla, ja tietysti olisin voinut kertoa tämän asian todella neutraaliin sävyyn. Välillä kieltämättä toivon että olisin niin tehnyt, mutta toisaalta nyt on paha mennä perumaan, sillä postauksen muokkaaminen jälkikäteen ei ehkä olisi kuitenkaan se paras ratkaisu. Niin tai näin, olen pahoitellut sanavalintojani ja ymmärrän, että monet kokivat ne loukkaavina, mikä on tietysti todella ikävää.

Lähdekriittisyydestä ja medialukutaidosta – en tiedä mitä kautta sinä löysit tämän postauksen, mutta useimmat, varsinkin ensimmäisten joukossa kommentoineet tulivat oletettavasti (jep, syyllistyn vahvaan olettamiseen) blogipostauksesta, joissa lukijoille tarjoiltiin valmiiksi pureskeltuna se, miten tämä postaus tulee ymmärtää. Sen näki selvästi kommentointitavasta, mistä syystä koin asialliseksi penätä noita kahta asiaa.

Ja mitä kirjoitustaitooni tulee – noh, sitä tässä treenataan jatkuvasti. Ehkä ens kerralla menee taas piirun verran paremmin.

Vastaa
Riina 30.6.2017 at 20.42

Olen Inka tykännyt sun kirjoituksistasi ja kuvistasi tähän asti, mutta nyt “avautumisesi” oli sen verran ala-arvoinen, että taidanpa jättää blogisi jatkossa väliin. Toivottavasti opit valitsemaan sanasi “iän myötä” paremmin ja mietit, miltä äidistäsi ja isoäidistäsi oikeasti tuntuu lukea tuon tyyppisiä kommentteja vanhemmista ihmisistä.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 9.19

Moikka Riina! Kiva kuulla että oot aiemmin tykännyt blogin sisällöstä, ja harmillista että yksi teksti oli riittävästi saamaan sinut lopettamaan koko blogin lukemisen. Tämän postauksen aiheuttama jälkipyykki on varmasti asia, joka liittyy tuohon iän myötä saatuun kokemukseen ja kieltämättä se on jo nyt opettanut paljon.

Ja tässä vaiheessa täytyy tunnustaa: jos äitini tai isoäitini olisivat yhä elossa, tätä postausta tuskin olisi julkaistu näin kärkkäillä sanavalinnoilla. Tosin toinen vaihtoehto – ja ehkä jopa todennäköisempi – olisi ollut se, että olisin saanut heiltä ja varsinkin äidiltäni (hän oli siis lähes koko elämänsä halvaantunut, ja osasi nauraa itselleen enemmän kuin kukaan tuntemani ihminen) lisää värikynää kuvailujeni tueksi. Ehkä se olisi ollut hyvä, sillä siinä vaiheessa kuvailut olisivat varmasti menneet niin överiksi, että kukaan ei olisi erehtynyt uskomaan minun olevan tosissani niiden kanssa, toisin kuin nyt.

Mutta kiitos kuitenkin kommentistasi Riina, vaikka et varmaan ikinä palaakaan lukemaan vastaustani. Jos näin kuitenkin käy, kivaa kesää ja huimia seikkailuja sulle!

Vastaa
Juska 1.7.2017 at 8.06

Sama täällä. Tämä blogi jää nyt. Aikanaan jo hiukan ärsyynnyin ‘junttimaisista’ Thaimaan-kirjoituksistasi, mutta tämä oli kyllä mauttomuuden huippu.

Vastaa
Inka 1.7.2017 at 9.20

Heippa Juska, ja kiitti ilmoituksestasi. Kivoja reissuja ja hyvää kesän jatkoa sulle!

Vastaa
Jenni 1.7.2017 at 9.27

Mä en ole tätä blogia lukenut enkä tule jatkossakaan lukemaan. Sanavalintasi oli turhaa provosointia, josta sinun täytyisi ymmärtää ihmisten loukkaantuvan – kaikki kun eivät tunne kirjoitustapaasi (jos se siitä johtuu..).
Mieluummin matkustan mummojen kanssa kuin kirkuvien teinien. Tästä syystä myös matkustan usein ei-sesonkiaikaan, eivätkä ne mummot ja papat ole koskaan minua haitanneet.

Terkuin selkävaivojen takia vaappuva ja halkeilleet kantapäät omaava parikymppinen.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.08

Moikka Jenni, ja kiitos yksittäisestä kommentista.

Vastaa
Travelloverin Annika 1.7.2017 at 9.32

Hei Inka, yritin kovasti lukea tekstiäsi siten, kuin toivoit sitä luettavan. Minullakin on Madeirasta mummosaaren mielikuva, ja siksi en ole siellä käynyt. Mutta tapasi kirjoittaa on aika kurja. Jos tarkoitus oli sanoa, että Madeiralla todella olisi annettavaa muillekin kuin ikäihmisille, että toivoisit nuortenkin löytävän sen, sen voisi sanoa juuri niin. Ikäihmisten kuvailu rumasti väkisinkin hälventää sitä, mitä ehkä olit tarkoittanut.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.09

Moikka Annika. Selvästi blogi ei ollut oikea paikka purkaa turhautumista tällä tavalla, se jos mikä oli tämän keissin oppi. Parempi kuitenkin mokata nyt kuin myöhemmin, niin osaa sitten ens kerralla hoitaa homman paremmin.

Vastaa
Minna 1.7.2017 at 12.14

Usein vastauksena on, kun kirjoittaja ymmärretään hänen sanojensa mukaan väärin, että lukijan toivotaan omaavan medialukutaitoa tjn. vastaavaa. Itse taas toivoisin kirjoittajien omaavan parempaa kirjoitustaitoa. Toivottavasti en itse reissuillani häiritse kenenkään maisemien ihailua olemassaolollani.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.11

Kaikki toiminee puolin ja toisin, ja mulle blogi on ensisijaisesti paikka kehittää kirjoitustaitoa ja itseilmaisua. Kuten tämä postaus ja sen saama palauteryöppy osoittaa, on molemmissa vielä kehitettävää. Onneksi ylilyönnit voi tehdä täällä, eikä esimerkiksi muualla.

Vastaa
Kristiina 1.7.2017 at 21.47

Moi Inka! En tiedä vieläkö jaksat kurkata tähän postaukseen tulleita kommentteja. Mutta jos jaksat niin toivotan sulle kovasti tsemppiä ja jatkan vain tällaistenkin postausten kirjoittelua. Koska on kiva välillä lukea vähän siloittelemattomaampaakin tekstiä! :-) Somessa ja blogeissa on se ikävä puoli että ihmiset vetää herneen palot niin syvälle sieraimeen kun joku uskaltaa olla vähän rohkeampi ja arvostelevampikin. Kuitenki tämä on sinun blogisi ja sinun kuuluukin kirjoittaa asioista siten kuin SINÄ näet ja koet. Eikä kaikkien todellakaan tarvitse olla samaa mieltä tai aina tykätä kaikesta. Ymmärsin postauksesi pointin ihan ongelmitta, monta vastaavaa kommenttia olen kuullut yhdestä sun toisesta paikasta ja tosiaan yllättäen on ihan ok silloin jos joku sanoo ettei mene johonkin koska ko paikka on vaan täynnä nuorisoa/urheiluväkeä/älykköjä. Vaan auta armias jos kritisoi jotain paikkaa koska siellä lapsiperheitä/eläkeläisiä niin johan on ne herneenpalot nenässä… eikä ehkä aina edes halutakaan lukea tekstiä pohtien että mikäs tässä se ydinpointti olikaan. Anteeksi pitkä vuodatus, mutta olen samaa mieltä kanssasi, toivottavasti Madeiran löytävät yhtä useammat matkailijaryhmät! Kiitos Inka kivasta blogista josta on hyviä vinkkejä saanut ihan tällainen perttiperusmatkailija.

Vastaa
Peace 5.7.2017 at 13.25

Jos Inkakin olisi vain kommentoinut, ettei mene johonkin koska siellä on vain ikäihmisiä, olisi asia ehkä vähän toinen. Tai kertonut, ettei tunne oloaan kotoisaksi ikäihmisten joukossa, sekin olisi eri asia. Jos joku kirjoittaisi lapsiperheistä arvostellen vaikka lasten äitien ulkonäköä, leimaten kaikki tietynlaisiksi muodoltaan tai varakkuudeltaan, kyllä se varmaan kommentoinnissa näkyisi.

Siitähän tässä kommentoijatkin kertovat, että jos bloggaaja ihan ITSE kokee, näkee ja ilmaisee asiat noin ilkeästi, ei kaikki halua hänen blogiaan enää lukea. On eri asia olla samaa mieltä tai eri mieltä asiasta yleensä, mutta kyllä rumasti muita arvostellessaan pitää sitten myös kritiikkiä kestää.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.33

Moikka taas! Näinhän se menee, eipä sitä auta kiistää. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla sitä, missä vaiheessa lukijapaneeli toteaa että nyt on huonosti sanansa valinnut bloggaaja saanut riittävästi. Katsotaan, mihin saakka kestävyyttä riittää, sillä oppi on ainakin jo saatu.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.14

Moikka Kristiina, ja iso kiitos pitkästä kommentista sekä tsempeistä! Täytyy kyllä tunnustaa että jatkossa tuun miettimään sanavalinnat aiempaa tarkemmin, sillä tämä postaus oli poikkeuksellisesti väritetty niillä yksityiskohdilla, jotka itselläni jäivät mieleen, ja jos totta puhutaan, en millään jaksa tällaista palauteryöppyä (ainakaan tässä sävyssä) kovin usein. Tää kuitenkin herätti ison pohdinnan siitä, mikä tämän blogin pointti ylipäätään on.

Ja arvaat varmasti että oon sun kanssa oikeastaan kaikesta samaa mieltä. Tiettyjä ryhmiä saa kritisoida ilkeästikin, mutta toisia kohtaan ei ole missään nimessä sallittua osoittaa poikittaista sanaa.

Sun kommentti toi ihan superhyvän mielen, ja tosi kiva että oot saanut sen kautta myös vinkkejä. Ihania reissuja! :)

Vastaa
aanai 2.7.2017 at 10.55

En malta olla myöskään kommentoimatta. Madeiran kuvat on aivan ihania, vaikea uskoa että kaikki on samasta paikasta otettuja, niin paljon vaihtelua maisemissa on!
Mutta sitten, olen samaa mieltä sanavalinnoistasi kuin aiemmat, vähempikin olisi riittänyt. Tähän olisi kiva saada vastineeksi kirjoitus viikko Bulgarian Sunny Beachillä vietetystä ajasta ;) Itse suurinpiirtein ärsyttäviin 29-vuotiaisiin kuuluvana lapsettomana mielelläni taas välttäisin “lapsiperheparatiiseja”, enkä ollenkaan harmistuisi, jos jostakin kohteesta “varoiteltaisiin” asialliseen sävyyn.

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.19

Moikka Aanai! Kiva kun kommentoit!

Varmasti vähempikin olisi riittänyt, ja asiallinen sävy on aina, noh, asiallinen. Enköhän määkin mene sillä seuraavalla kerralla, kun varoitteluille on aihetta.

Kivaa kesää!

Vastaa
Ella 5.7.2017 at 16.48

Kiitos blogista Inka, kurkin usean kerran viikossa uusia postauksia, ja kuvat ovat aina upeita, kuten tässä Madeira-postauksessakin!
Mikä itselläni särähti korvaan (silmään) tässä kirjoituksessa, oli kritiikkisi Madeiraa kohtaan, ja se särähti silmään oikeastaan tavallaan positiivisesti.. Tarkoitan sitä, että rehellisesti ja suoraan sanot, että jokin paikka nyt ei ollutkaan kaikin puolin ihan ihana, upea, kaunis ja mahtava. Tahtoo sanoa, että lukisin mielelläni enemmänkin myös niistä hetkistä, kun kaikki ei ole mennyt ihan nappiin, tai matkakohde on ollut suoranainen pettymys. Kuten Aanaikin yllä sanoo, “varoittelu” asialliseen sävyyn on tervetullutta.
Siitäkin huolimatta että kirjoituksesi oli tyylistäsi poiketen minusta virkistävän kriittinen, joudun kuitenkin komppaamaan Travelloverin Annikaa ja sanomaan, että tapasi kirjoittaa oli kurja. Lukee tekstin sitten “oikein”/ “väärin”/”vahvoja kielikuvia sisältävänä”/ “medialukutaitoa omaten/omaamatta”, on sen tyyli silti.. no, kurja. Ethän kuitenkaan lannistu, ja kerrothan jatkossakin matkakohteistasi monipuolisesti, myös niistä ei-niin-mahtavista puolista? :) Ehkä kuitenkin hiukan neutraalimmin ja asiallisemmin sanakääntein? Hyvää kesää!

Vastaa
Inka 5.7.2017 at 20.35

Moikka Ella, ja kiitos sulle kommentista. Kiva kuulla, että tykkäät kuvistani ja että jaksat piipahtaa blogissa noin usein! :) Kiitos myös kivasta tavasta antaa palautetta ja kritiikkiä, näin se on ehdottomasti kivempaa ottaa vastaan ja myös omaksua. Kivaa kesää myös sulle!

Vastaa
Paula 27.7.2017 at 19.37

Heippa! Vähän myöhässä tulee kommentti, mutta kirjoitan silti :) Piti lukea ihan kahteen otteeseen teksti ja siltikään en näe siellä mitään ilkeilyä iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan, vaan pikemminkin pettymystä siihen, että nuoremmat tuntuvat karttavan Madeiraa, koska kuvittelevat sieltä löytyvän vain ikäihmisiä kiinnostavia asioita ja tekemistä. Jotkut kommentit on kyllä todella hyökkäävään sävyyn kirjoitettuja, mutta niinhän se menee. Somessa, varsinkin nimimerkin takana piilotellen, on niin helppoa olla kärkäs ja esittää jyrkkiä mielipiteitä. Itse tykkään blogistasi kovasti ja jatkan lukemista jatkossakin. Kuvat ovat käsittämättömän upeita! :)

Vastaa
Inka 29.7.2017 at 10.23

Kiitti kommentista Paula! On kyllä tosi kiva kuulla että luit postauksen ajatuksella ja oot silti tuota mieltä, lämmittää kovasti. Kiva että oot remmissä!! :)

Vastaa
MKK 30.9.2017 at 3.03

Ymmärrän mummoihin turhautumisen oikein hyvin, oltuani kerran Maltalla työikäisten lomakauden ulkopuolella. Kaupungissa oli vain puolen metrin levyiset jalkakäytävät ei rollaattorimummoista ja papoista päässyt ohi kuin ajoväylän kautta. Hitaasti liikkuvia ikäihmisiä oli paljon ja jokapaikassa. Itse olin silloin 30-35 v. Nyt jo 50 +, mutten vieläkään ole oppinut kävelemään hitaasti. Lapsiperhehelvetit kestän paremmin. Niissä sattuu ja tapahtuu koko ajan jotain.
Suuret määrät äänekkäitä teinejä on myös rasittavaa seurattavaa pidempään.
Minä luen jatkossakin blogiasi, aina muutaman kuukauden tekstit kerrallaan. Islannista et ole tainnut vielä kirjoittaa. Itse olen siellä käynyt ja mukana oli oma ärsyttävästi käyttäytynyt teini.

Vastaa
Inka 2.10.2017 at 22.08

Kiitos kommentista, kiva kuulla ettei tämä postaus ajanut sua pois blogin parista. Kyllä sitä helposti joku aina ärsyttää, vaikka olis kuin lomalla.

Vastaa

Jätä Kommentti