Rento pääsiäisloma Sveitsissä

Kirjoittanut Inka 8.4.2018

Kevään reissukausi rullaa mukavasti eteenpäin, sillä tämän alkuvuoden aikana on päästy kokemaan jo monia kiinnostavia kohteita, mikä tuntuu tietysti siistiltä. Pääsiäisen pitkien vapaiden kohdalla ei paljoa tarvinnut miettiä lähteäkö vai jäädä, ja tämän vuoden reissun kohteeksi valikoitui pitkästä aikaa Sveitsi.

Maa on mielessä vähän väliä, sillä mun hyvä ystävä asustaa Bruggissa, mutta siitä huolimatta reissubingo osuu Sveitsin kohdalle hävettävän harvoin – viimeksi käytiin moikkaamassa bruggilaisia kolme vuotta sitten, joten nyt oli jo enemmänkin kuin aika! Otin vielä pari lisälomapäivää matkan yhteyteen ja Kariminkin vapaat osui melko mukavasti yksiin, joten saatiin minilomasta vähän pidempi ja rennompi pienellä vaivalla.

Lähdettiin reissuun vasta lauantaina, mikä tarjosi meille pitkäperjantain edestä mahdollisuutta tehdä tasan sitä mitä mieli tekee ja tietty pakkailla rauhassa. Klassikoita on kuitenkin hankala välttää, mistä syystä mää pakkasin reissukamat siinä kymmenen aikaan illalla, kun edessä oli 4.15 odottava herätys. Hienosti meni taas!

Oltiin Zürichin lentoasemalla mukavasti jo lauantaina aamusta, joten ehdittiin viiden reissupäivän aikana tehdä vaikka mitä! Tosin jatkuvan paikasta toiseen juoksemisen sijaan otettiin tavoitteeksi oikeasti yrittää rentoutua matkan aikana, ja se sopi onneksi meidän hosteille Tiinalle ja Flaviolle.

Tehtiin matkan aikana yksi päiväretki Etelä-Sveitsiin Flavion perheen kesämökkimaisemiin, jotka vetivät kyllä melko sanattomiksi. Jätettiin auto Flavion perheen omalle parkkipaikalle ja noustiin Malvaglian kylän edustalla sijaitsevalle vuorelle gondolilla. Ihan hauska tapa taittaa kesämökkimatka!

Perillä meitä odotti sympaattisten kivimökkien rykelmä, joka sijaitsi rinteessä niin, että mökeiltä avautuva näkymä oli vähintään henkeäsalpaava. Edessä kohosivat Sveitsin Alpit, ja kirkas sää tarjosi meille eturivin paikat lumipeitteisille huipuille. Uskomatonta!

Mökeistä yksi oli Flavion perheen omistama, mutta suvulla oli kuulemma ollut aikaisemmin omistuksessa valtaosa alueen mökeistä. Kuulemma miehen isoisän isä (tai isoisä?) oli kuitenkin todennut ne melko turhiksi, ja oli jaellut niitä kysyjille viinapullosta. Onneksi hänen poikansa oli kuitenkin pyytänyt isäänsä säästämään suvulle yhden – joka ei kuulemma edes ollut sijainniltaan se kaikkein paras – ja siitä syystä mekin nyt oltiin nauttimassa alppimaisemista kavereiden suvun mökin edustalla.

Säiden puolesta pääsiäinen ei oo missään nimessä ihanteellinen aika matkustaa Sveitsiin, ainakaan jos suunnitelmissa ei oo laskuloma. Me saatiin kuitenkin nauttia ainakin osana päivistä ihan hyvästä säästä, kun aurinko paistoi ja lämmintä oli viitisentoista astetta.

Piipahdettiin mökillä tsekkaamassa tilukset, mutta koska varsinainen mökki oli parhaillaan remontin alla, ei jääty sinne eväiden syöntiä pidemmäksi aikaa. Käytiin tsekkaamassa alueen paras maisemapaikka upottavan hangen läpi kulkevasta kävelyreitistä huolimatta ja siirryttiin sen jälkeen nauttimaan ihanasta auringonpaisteesta sekä kuivattelemaan kenkiä mökkien vieressä sijaitsevan Sass Malt -ravintolan terassille. Siemailtiin teetä auringon lämmittäessä ja nautittiin ympäröivästä vuoristomaisemasta. Näkymät oli kyllä aivan huikeat!!

Illan päälle käytiin vielä illastamassa Malvagliassa, sillä pitihän Etelä-Sveitsissä, jossa muuten puhuttiin kaikkialla pelkästään italiaa, käydä syömässä pizzaa. Illallinen osuikin just täydelliseen aikaan, sillä skipattiin sillä pahimmat ruuhkat ja päästiinkin melko suorilta ajamaan muutaman tunnin mittainen matka takaisin Bruggiin.

Muina päivinä otettiin reissulle vastapainoksi melko rennosti. Sunnuntaina pelailtiin mölkkylä ja fiilisteltiin aurinkoa, maanantaina taas saatiin Miia ja Timppa kylään. Meidän oli määrä siirtyä tiistaina Saksan puolelle Mipsun ja Timon luo, mutta lyhyestä välimatkasta huolimatta melko pitkäksi venyvä matka sai meidät toisiin aatoksiin, ja treffattiinkin heidät Bruggissa, mikä taisi olla lopulta kaikkien kannalta paras vaihtoehto. Saksa jäi kuitenkin kaivelemaan, joten täytynee suunnitella piakkoin reissua myös Etelä-Saksan puolelle!

Finnair lentää Zürichistä takaisin Helsinkiin iltaisin, joten keskiviikkona meillä oli vielä koko päivä aikaa ennen kotimatkaa. Päätettiin käyttää se Zürichin-vierailuun, sillä kaupunki oli jäänyt edellisreisballa meiltä molemmilta näkemättä. Ennusteissa meidän kaupunkiseikkailupäivälle luvattiin nättiä ja lämmintä säätä, mikä vaikutti tosi lupaavalta vielä Bruggissa.

Zürichiin päästyämme taivas oli kuitenkin synkentynyt ja vettä alkoi satamaan lähes samalla hetkellä kun astuttiin ulos juna-asemalta. Meillä oli suunnitelmissa kävellä rauhakseltaan kaupungin edustalla sijaitsevan järven rantaan ja tepastella takaisin mukavasti vanhankaupungin kautta. Sade kuitenkin vesitti suunnitelmat, sillä kummallakaan meistä ei oo enää pienintäkään kärsivällisyyttä kävellä sateessa kaupunkilomalla, joten käytiin melko pikaisesti järvellä, tsekattiin vanhakaupunki aika vauhdilla ja oltiin aika nopeasti takaisin rautatieasemalla. Ehkä koettais Zürich ihan kunnolla sitten seuraavalla kerralla!

Sveitsin reissu oli ihan superrento ja mukava piristys kevääseen, ja parasta oli tietysti päästä hengailemaan Tiinan ja Flavion kanssa ihan kunnolla monen päivän ajan sekä tietty nähdä Mipaa ja Timoa. Täytyy pitää huoli, että seuraavan kerran vieraillaan maassa vähän nopeammin kuin viimeksi, sillä kolme vuotta on kyllä aika nolostuttavan pitkä aika.

Ja hah, arvatkaa mitä? En ees muista millon olisin viimeksi summannut yhden reissun aika lailla kokonaisuudessaan yhdessä blogipostauksessa. :D Näköjään kun matkan päätarkoitus on hengailla kavereiden kanssa ja ottaa iisisti, raportoitavaa blogin puolelle ei synny ihan samaan tahtiin kuin tavallisella reissulla. Joskus näinkin!