Benidorm vuonna 2011 vs. Benidorm vuonna 2018

Kirjoittanut Inka 30.9.2018

Toinen kerta Benidormissa muutti käsityksen kaupungista täysin – kuten käy lähes jokaisella työmatkalla, oli kohde mikä hyvänsä. On ihan hullua, miten välillä huomaa, ettei paikasta oo saanu omine nokkineen irti kaikkea sitä potentiaalia, mikä kohteeseen kätkeytyy. Tosin tässä tilanteessa lienee täysin ymmärrettävää, että ekan Benidormin-reissun jälkeen päällimmäinen fiilis kaupungista oli selvästi eläkeikäisten brittimatkailijoiden lomakaupunki, sillä varsinaisen kaupunkitunnelmoinnin sijaan keskittyminen oli jossain ihan muussa.

Tuo havainto ei kuitenkaan koske pelkästään Benidormia. Muutamankin päivän mittainen työmatka, jonka ohjelma on aina tarkkaan harkittu ja mukana on kohteessa asuva paikallisopas, tuntuu avaavan paikan todellista elämänmenoa ja meininkiä ihan eri tavalla verrattuna siihen, miten sen kokee, kun on ”vaan lomalla”. Tää on tavallaan hienoa ja tavallaan tosi tylsää, sillä lopulta me kaikki ollaan vaan tavallisia matkailijoita, joilla ei oikeastaan oo ilman suurta vaivannäköä mahdollisuutta kokea kohteita samalla tavalla, kuin noilla matkailutoimistojen järjestämillä matkoilla. Eikä sillä että se olisi se oikea ja hieno tapa nähdä kohde – ne asiat, mitä joku toinen haluaa sulle näyttää – mutta jäin miettimään asiaa juuri sen vuoksi, että Benidorm yllätti niin suuresti.

Mikä kaupungissa sitten oli niin erilaista kuin aikaisemmalla reissulla, mitkä jutut jäi kokematta? Oon siis ollut Benidormissa aikaisemmin syyskuussa 2011, siis aika lailla samaan aikaan kuin nytkin. Silloin kyseessä oli seminaarimatka, ja päivät vietettiin, nyt tällä reissulla Euroopan korkeimmaksi hotelliksi paljastuneen, Gran Hotel Balin tiloissa. Aina aamuisin käveltiin toki Karimin kanssa noin tunnin mittainen matka hotellilta rantaa pitkin seminaaripaikalle, ja sama reitti illalla takas, mutta viimeisen aamupäivän rantatunnelmointia lukuun ottamatta kaupunkikokemus oli siinä. Ei tapas-paikkoja, ei kierroksia vanhassakaupungissa, Benidormin keskustan ulkopuolelle suuntautuvista päiväretkistä puhumattakaan.

Tämän pohjalta oli tietysti itsestään selvää, että me ei todellakaan tiedetty, mitä kaupunki todellisuudessa on. Siitä huolimatta luotin aika vahvasti siihen fiilikseen mikä noina harvoina hetkinä Benidormista välittyi, ja kaupunki jäi mieleen tylsänä ja sieluttomana rantapaikkana, johon ei tehnyt mieli palata. Mahdollisuuksia oli: esimerkiksi parin vuoden takaisella Altean-reissulla jäin suosiolla Alteaan, kun muutamat työkaverit suuntasivat Benidormiin. Myös viime vuonna järjestetty eeppinen Taekwon-Do-seminaari jäi välistä, kun se järjestettiin juuri Benidormissa. Aattelin, että kiitos näkemiin, tää kaupunki on nähty.

Munsta tuntuu että oon todennut tätä lausetta viime aikoina vähän väliä, mutta taas on sen aika: olin niin väärässä! Ja se tuntuu tosi hyvältä, sillä oman ajatusmaailman haastaminen vähän väliä on vähintäänkin tervettä. Nyt, tämän seikkailun jälkeen mun mielikuva Benidormista on tunnelmallinen rantakaupunki, jossa on huipputason hotelleja ja ravintoloita, ilahduttavan edullinen hintataso, mahtavat aktiivimahdollisuudet ja upeita luonnonpaikkoja. Toki fiilis on ihan erilainen myös siitä syystä, että reissun budjetti oli ihan eri, ainakin noin periaatteessa: eka reissu maksettiin itse ja tehtiin vuoden 2011 kesän päätteeksi, kun takana oli kuukauden road trip jenkeissä ja kuukauden matka Beirutiin. Tää matka taas oli työmatka, ja matkailuyritysten tarjoama, ja tietenkin meille haluttiin näyttää ne kaikkein parhaimmat jutut, joten tietysti fiilis oli myös erilainen.

Myös matka kohteeseen sujui nyt toisella reissulla huomattavasti helpommin kuin ekalla. Mua naurattaa muistella sitä, miten paljon me nähtiin vaivaa ekalla reissulla päästäksemme perille Benidormiin mahdollisimman edullisesti. Suunnattiin nimittäin vanhalla kunnon Kajaani-junalla ensin Oulusta Tampereelle, missä jännitettiin nousua Milanon-koneeseen perillä odottavan yleislakon vuoksi, mutta päästiin kuin päästiinkin lopulta Alicanten-lennolle, joka taisi olla sen illan ainoita, jotka lopulta lakosta huolimatta pääsi nousemaan. Paluumatka oli vähintään kyseenalainen: lähdettiin Alicanten lentoasemalta maan sisäisellä lennolla Zaragozaan, missä vietettiin kymmenisen tuntia lentokentän miniterminaalissa katsoen leffoja ja laskien lattialaattoja. Kun ilta koitti, hypättiin Ryanairin koneeseen ja suunnattiin Lontoon Stanstedin lentokentälle, missä vietettiin yö ilmastointilaitteen huristessa vieressä. Aamulla noustiin taas koneeseen ja aloitettiin matka kohti Tamperetta, mistä puksuteltiin vielä kuutisen tuntia junalla takaisin Ouluun. Nyt taas jälkimmäisellä matkalla lensin suoralla lennolla Helsingistä Alicanteen, joten ero oli aika huomattava. Lisättäkööt vielä tuona 2011 vuoden kokemuksen perään, että Norwegian aloitti tietysti seuraavana keväänä suorat lennot Oulusta Alicanteen. Silloin ei vielä naurattanut tää koko keissi.

Mutta niin, sama kohde eri aikoina ja täysin eri tavalla koettuna jätti aika erilaisen fiiliksen. Nyt en voi lakata haaveilemasta rennosta hotellilomasta Benidormissa, ja seuraavan kerran kun tarjolla on seminaari Benidormissa, harkitsen osallistumista ihan takuulla melko vakavasti – ja koitan ympätä samaan reissuun muutaman päivän niissä paikoissa, missä olis nyt ollut kiva viettää enemmän aikaa. Eli jos seuraava reissu on jo suunniteltuna vaikka edellisestä ei oo kulunut kuin hetki, ei kohde tosiaan jättänyt ainakaan huonoa fiilistä.

Lisää tästä aiheesta

4 Kommenttia

ahmatt1 1.10.2018 at 20.09

Onkos toi eka kuva Melia Villaitanasta? Jotenkin näyttäis tutulta paikalta. :)

Inka 1.10.2018 at 20.53

Joo on, hyvin bongattu! Niin makia hotelli että aloin heti haaveilla rennosta hotellilomasta…

ahmatt1 2.10.2018 at 21.00

Se on kyllä upea paikka. Jokunen vuosi takaperin yövyöin työmatkalla siellä eikä ehtinyt täysin rinnoin nauttia hotellista. Siellä kyllä voisi viettää kokonaisen loman.

Inka 7.10.2018 at 17.01

Sama ajatus, lomalle vois hyvin lähtä!!! :) Työmatkat on aina vähän hankalia, kun ei kohteista pysty nauttimaan ihan samalla tavalla kuin olis lomalla, mutta siihen on tyytyminen mitä on, ja sillä mennään!