Highway 1 ja upeimmat paikat

Kirjoittanut Inka 12.1.2020

Yhdysvaltojen ikonisimpiin ajoreitteihin lukeutuva Highway 1 on maineensa veroinen. Oon päässyt ajamaan sen nyt kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla oon ollut aivan blown away maisemien kauneudesta.

Alkuvuoden seikkailulla se oli osittain meidän paluureitti takaisin Pohjois-Kaliforniaan, enkä suostunut tekemään kompromissia reittivalinnassa, onneksi. Reitin varrella on ihan sikana nähtävää, ja matkaan voisi kuluttaa helposti viikonkin, mutta me taitettiin reissu tällä kertaa kahdessa päivässä. Vuonna 2011 ajettiin tiestä vaan pieni osa, sillä aikaa oli vaan yksi päivä. En suosittele.

Reitti ei nytkään ollut mikään maailman leppoisin, sillä kaksi päivää on aikamoista sykkimistä, vaikka se onkin tuplasti aiempaa pidempi aika. Tie on todella mutkikas, mikä tietysti hankaloittaa maisemien ihailua, sillä näkymille ei ajossa jää oikeastaan ollenkaan aikaa, sillä jatkuvasti pitää olla valppaana seuraavan kurvin varalta. Onneksi meitä kuskeja oli kuitenkin kaks, ja Karimin hypätessä ratin taakse pääsin nauttimaan maisemista ihan kunnolla.

Reitin varrella on tosi monia maisemapaikkoja, mikä tietysti helpottaa näkymistä nauttimista. Varsinkin alkumatkasta pysähdeltiin vähän väliä, mutta reissun loppuvaiheessa piti taas todeta, että maisemaähky iskee yllättävänkin nopeasti. Onneksi upeimmille paikoille riitti kuitenkin huomiota.

McWay Falls

Jouduttiin reittiä suunnitellessa tekemään valinta superkuuluisan McWay Falls -vesiputouksen ja samalla alueella sijaitsevan kansallispuiston välillä. Kuvien perusteella päädyttiin valitsemaan McWay Falls, ja sepä kadutti hetkeä myöhemmin.

Internetin valokuvissa vesiputous avautuu upeasti rannalta, joten mielikuva itsestä rantamaisemissa nousi ensimmäisenä hyvin vahvaksi. Kun päästiin perille jouduttiin huomaamaan, että pääsy rannalle oli just tuona päivänä suljettu! Ihan vähän harmitti, varsinkin kun oltiin valittu tää kahdesta upeasta paikasta.

Vesiputous näytti kuitenkin myös ylhäältä käsin tosi upealta, ja oli mahtava päästä näkemään se edes tästä perspektiivistä. Käytännössä meillä oli maisemapaikkana vaan parkkipaikka, jota vierusti aita. Sieltä yhdestä puskista vapaasta raosta sitten tiirailtiin jonossa muiden turistien kanssa, miltä se Kalifornian upein vesiputous oikein näyttää.

Parkkipaikan toisestakin päästä avautui rantanäkymä, joka oli turkoosin rantaveden ansiosta ehkä jopa vesiputousmaisemaakin upeampi. Sillekään rannalle ei päässyt ainakaan siitä paikasta käsin, joten otettiin kaikki irti maisemien ihailusta ja hypättiin takaisin autoon.

Bixby Bridge

Highway 1 on täynnä upeita siltoja, mutta kaikkein kuuluisin niistä on 85 metriä pitkä Bixby Bridge -silta. Mua naurattaa vieläkin kun mietin, miten jännittyneenä tiirailin karttaa sillan lähestyessä, jotta ei vaan vahingossakaan missattaisi sitä. Noh, silta on ensinnäkin aika näyttävä, ja toisekseen parhaalla maisemapaikalla on niin paljon jengiä, ettei sitä yksinkertaisesti voi tuosta noin vain sivuuttaa.

Kuvat puhuu puolestaan, sillä Bixby Bridgen silta on luonnossakin niin upea, mitä valokuvat antaa olettaa. Meille sattui vielä aivan mainio sääkin, joten kyllä kannatti pysähtyä! Maisemapaikalla oli tietysti sata muutakin turistia, mutta eipä sen väliä, kun pääsee periamerikkalaisten ihastushuutojen keskelle.

Morro Bay

Meidän kahden päivän reissun yöpymispaikka oli noin puolessa välissä sijaitseva Morro Bay. Valkattiin se aivan randomilla, pääasiassa karttaa ja vähän Googlen kuvahakua katsellen. Valinta meni tuurilla nappiin, sillä Morro Bay oli ihana!

Reissupäivänä kaupungissa satoi tietysti vettä ja oli harmaata, joten kaupungin päänähtävyys Morro Rock jäi vähän pliisuksi ja rantapiknik haaveeksi. Se ei kuitenkaan vähentänyt Morro Bayn viehätystä! Pieni rantakaupunki on selvästi jenkkien lomakaupunki, ja sen suosituin paikka oli tuona huhtikuisena päivänä selvästi rannan vieressä sijaitseva leirintäalue, jossa oli elämäntapakaravaaneja pitkä rivi.

Majapaikka tietysti vaikuttaa tosi paljon siihen fiilikseen, mikä tuollaisella yhden yön vierailulla kohteesta syntyy. Me majoituttiin supersymppiksessä Beach Bungalow Inn and Suites -hotellissa, jossa oli monta kohokohtaa: ihana sisustus, huoneessa oleva takka, pihalle illalla sytytetty nuotio ja huoneen oma vieraskirja, josta kävi ilmi aika monen ihastuneen kyseiseen huoneeseen niin, että he halusivat palata takaisin juuri samaan huoneeseen seuraavalla reissulla.

Mekin tykästyttiin hotelliin ja Morro Bayhyn tosi kovasti, ja se oli erinomainen pysähdyspaikka just tuohon hätään. Hinta-laatusuhde oli erinomainen, sillä yksi yö suosituimman matkailukauden ulkopuolella maksoi 85 euroa. Tälle vahva suositus!

Amerikka-fiilistelyjen jälkeen ihanaa uutta viikkoa! <3

Lisää tästä aiheesta

2 Kommenttia

Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 13.1.2020 at 1.47

Ollaan joitain vuosia myös käyty tuolla ja ensi kesänä uudestaan. Molemmilla kerroilla pohjoisesta etelään. Meilläkin on aikaa kaksi päivää ja kyllä mekin kyseinen kansallispuisto ollaan jättämässä väliin. Muuten niitä tulee onneksi kuitenkin kierrettyä suuri määrä. Täytyy toivoa aurinkoisia päiviä tuolle Highway 1:n osuudelle, niin maisemat pääsevät oikeuksiinsa paremmin!