Porvoon ihanat sisäpihat ja yksi ravintolavinkki

Kirjoittanut Inka 24.7.2016

Jos asuu näillä Etelä-Suomen nurkilla, vähintään kerran kesässä on pakko käydä Porvoossa. Tämän kesän osalta tuon aktiviteetin voi vetää kesän bucket listiltä yli eilisen jälkeen, kun tehtiin pieni päiväreissu kaupunkiin. Kyseessä ei ollut mikään perus piipahdus Porvoossa, vaan kuten snäppiseuraajille on varmasti jo tullut selväksi, napattiin me kavereiden kanssa aamuselta pyörät alle ja polkea suhautettiin tuohon jo legendaariset mittasuhteet saavuttaneeseen kesäkaupunkiin.

Helsingin ja Porvoon välinen välimatka on pyörän selässä noin 55 kilometriä, ja mun toimiessa kartturina kertyi matkaa mukavat 60 kilsaa ja rapiat päälle. Reitti Helsingistä eteenpäin, kehä kolmosen kohdalta on pelkkää suoraa, mutta siihen päästäkseen mun Here mapsin kartta antoi sen verran mutkikkaan reitin että ei paljoa tarvinnut maisemia katsella, kun sai jatkuvasti olla tsekkaamassa käännöksiä kartalta. Perille kuitenkin päästiin, hikisen ja mutkikkaan reissunkin jälkeen.

Porvoo-18 Porvoo-7

Tällä kertaa vierailin Porvoossa työkavereiden kanssa, sillä yks heistä asuu Porvoossa. Olikin hienoa päästä piipahtamaan kaupungissa kerrankin niin että mukana oli paikallisopas joka tiesi taatusti kaikkein näyttävimmät kolkat ja kiinnostavimmat paikat.

Tapaamispaikaksi sovittiin ravintola, jonka antimista on meidän toimistolla keskusteltu pitkin kesää useaan otteeseen, aina yhtä vuolain kehusanoin. Jokirannassa sijaitsevan Kiva-kahvilan ranskalaiset ovatkin nousseet meidän toimistolla jo legendaariseen asemaan, joten oli itsestään selvää, että päivä aloitettaisiin Kivasta. Ja kieltämättä, vaikka en ite ihan hirveästi ranuista välitä, löysin itseni lokkeilemasta kavereiden annoksilta vähän väliä. Myös mun salaatti oli hyvä, joten voin kyllä yhtyä kehusanoihin tämän paikan suhteen!

Porvoo Porvoo-2 Porvoo-4 Porvoo-3 Porvoo-5

Kiva on avattu vasta tämän kesän alussa, ja sen konsepti tuntuu osuvan aika nappiin: rento terassi, jonne voi mennä viettämään aikaa kavereiden kanssa ja jos siltä tuntuu, tilata juomien kylkeen jotain pientä purtavaa. Vitosen ranskalaiset tuskin kaataa kenenkään budjettia, ja niiden lisäksi ruokalistalla on myös salaatteja, wingsejä ja hodareita. Lista ei siis ole mitenkään pitkä, mutta riittävä pitämään terassin paikat täynnä myös pilvisenä lauantaipäivänä.

Kivasta jatkettiin matkaa kohti Vanhaa Porvoota, sillä vaikka kaikkein tärkein pyhiinvaelluspaikka eli parin kilometrin päässä keskustasta sijaitseva Brunbergin tehtaanmyymälä oli jo käyty, haluttiin vielä päästä kiertelemään Porvoossa ennen paluumatkaa. Käytiinkin vähän käveleskelemässä Vanhassa Porvoossa, mutta tällä kertaa mentiin paikallisvahvistuksen reittiä. Samoja kauppakatuja pitkin se kulki mitä aina, mutta tällä kertaa vierailtiin tavallista enemmän sisäpihoilla, jotka ovat multa ainakin jääneet kokematta.

Porvoo-19 Porvoo-17 Porvoo-16 Porvoo-10 Porvoo-9

Ja täytyy sanoa, että aika paljosta jää paitsi jos skippaa Vanhan Porvoon sisäpihat, sillä vaikka tunnelma pysyi aika lailla samanlaisena kuin varsinaisilla kaduillakin, toivat rauhalliset sisäpihat ainakin tuona lauantaina mukavaa kontrastia mukulakivikatujen väenpaljouteen. Oli myös hauska kerrankin kiinnittää huomiota siihen, miten lähes jokaisella talolla todellakin oli viimeisen päälle laitettu sisäpiha. Ohitettiin myöskin yksi yksityisalue-kyltti, mutta ihan vaan käydäksemme tsekkaamassa työkaverin ystävien pihaa, ja kieltämättä oma saunaterassi joen rannalla ei kuulosta yhtään huonolta ajatukselta!

Täytyy tunnustaa, että eilen ei kyllä olisi jaksanut enää polkea takas Helsinkiin, ja suunnitelmien mukaisesti hypättiin pyörinemme Porvoon liikenteen bussiin ja suhattiin sillä takas pääkaupunkiin. Jos menomatkalla meillä meni reilut kolme tuntia, oltiin nyt vajaassa tunnissa takaisin kotinurkilla.

Kiitokset Porvoolle, kyllä se vaan on niin kaunis!

Lisää tästä aiheesta

2 Kommenttia

Tony Halttunen 2.8.2016 at 0.24

Olipa hyvän mielen kesäreissu ja kivaa luettavaa! Valitsitte kyllä niin oikeat paikat missä käydä. Kiva on yksi suosikeistani, tunnen pari niistä pitäjistä ja ovat tosiaan osannu luoda loistavan konseptin ja viihtyisän ilmapiirin. Niistä pari reissaa paljon, uskon että sitä hyvää fiilistä onkin tuotu reissuilta tänne Porvooseen. Kivaa kesää ja uusia kertomuksia odotellen